11 svar
838 visningar
Korra behöver inte mer hjälp
Korra 3798
Postad: 22 aug 2018 20:20 Redigerad: 22 aug 2018 20:29

Acceleration fysik 1

Vid landning rullar ett flygplan 1800m längs startbanan på 60s innan det stannar helt. Vi utgår från att accelerationen är konstant.


a)Hur stor är planets medelhastighet vid landningen?
Eftersom att planet färdas 1800m på totalt 60 sekunder så är medelhastigheten för landningen 180060=30m/s

b) Hur stor är landningshastigheten
Landningshastigheten? Hastigheten som planet har då den når landningsbanan eller vadå ? 

c)Hur stor är accelerationen
ingen aning.

Tacksam för hjälp.

Teraeagle 21062 – Moderator
Postad: 22 aug 2018 20:25

Har du tillgång till en formelsamling? Det finns ett par viktiga formler som hör ihop med ”likformigt föränderlig rörelse” eller ”rätlinjig rörelse” som det här kallas. De finns bl a här. Det som efterfrågas i b) är v0v_0 medan de vill ha aa i c). Du vet att hastigheten vv har sjunkit till 0 när planet har stannat, vilket sker efter 60 sekunder och 1800 meter.

Korra 3798
Postad: 22 aug 2018 20:31
Teraeagle skrev:

Har du tillgång till en formelsamling? Det finns ett par viktiga formler som hör ihop med ”likformigt föränderlig rörelse” eller ”rätlinjig rörelse” som det här kallas. De finns bl a här. Det som efterfrågas i b) är v0v_0 medan de vill ha aa i c). Du vet att hastigheten vv har sjunkit till 0 när planet har stannat, vilket sker efter 60 sekunder och 1800 meter.

 Jag känner till formlerna, derivera s och få v integrera v och få s. (formlerna på sidan alltså) 

Kan du visa lite mer? Jag kanske skulle kunna stoppa in något värde här o där i formeln men det skulle bara vara att gissa sig fram, jag skulle inte veta när och var jag ska stoppa in de olika värdena med säkerhet.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 22 aug 2018 20:41 Redigerad: 22 aug 2018 20:42

Det är väl bättre att du försöker lösa uppgifterna själv? Det verkar som om det är just att förstå var du skall stoppa in vilket värde som är det du behöver träna på. Om du kör fast, kan du visa hur långt du har kommit, så skall vi se till att du får den hjälp du behöver.

Teraeagle 21062 – Moderator
Postad: 22 aug 2018 20:55

Ja, det är bättre att du försöker och sedan kan vi hjälpa till på vägen.

Det är jättebra att du inser kopplingen till derivator/integraler. De flesta läser Fy 1 innan de har kommit så långt i matten och då blir det mer av ”rabbla formler där jag inte vet varför det ser ut som det gör”.

Korra 3798
Postad: 23 aug 2018 07:17 Redigerad: 23 aug 2018 07:33
Teraeagle skrev:

Ja, det är bättre att du försöker och sedan kan vi hjälpa till på vägen.

Det är jättebra att du inser kopplingen till derivator/integraler. De flesta läser Fy 1 innan de har kommit så långt i matten och då blir det mer av ”rabbla formler där jag inte vet varför det ser ut som det gör”.

 Jag förstår nog inte fråga b.   Så nu ska jag försöka läsa mer noggrant och förstå. 

Landningen är 1800 meter lång och den tar 60 sekunder.  Hastigheten varierar efter varje sekund och hastigheten förändras konstant. När jag tar hela sträckan dividerat med hela tiden så får jag medelhastigheten, alltså ett ungefärligt värde på hastigheten.  Men sedan i b så vill dom ha den exakta hastigheten, dom vill ha lutningen för grafen och eftersom att det är angivet i texten att den accelererar konstant så vet jag att grafen lutar neråt och jag har redan en punkt (60,1800) Ska jag bara ta y2-y1/(x2-x1) för att få den exakta lutningen då ? Jag har slutpunkten på grafen och jag kan väl ta start punkten då där x = 0 och y är.... Jaa, det vet jag inte. 

Vad tror du om att tänka så och köra på det? 

 

EDIT: Jag gör såhär, V¯=v0+v230=v0+v260=v0+vv=60-v0  Okej, v0v_0 är starthastigheten, jag har ingen aning om vad starthastigheten är. 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 23 aug 2018 07:59

Du vet att v = 0, eftersom planet har stannat då. Sätt in det i formeln. 

Korra 3798
Postad: 23 aug 2018 08:17
Smaragdalena skrev:

Du vet att v = 0, eftersom planet har stannat då. Sätt in det i formeln. 

 Förstår inte vad du menar. Jag vet att planets hastighet är 0 när planet står still, förstår inte hur det hjälper.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 23 aug 2018 08:22

v0+v2 = 30 v0+0 = 60

Korra 3798
Postad: 23 aug 2018 08:24
Smaragdalena skrev:

v0+v2 = 30 v0+0 = 60

 Jag förstod hur du ville att jag skulle göra, jag förstår inte varför det blir så bara. Du menade att jag skulle sätta v0=0v_0=0

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 23 aug 2018 08:28

Nej, jag skrev att v = 0. Det är meningen att du skall beräkna v0v_0. Vid touch-down har flygplanet hastigheten v0v_0, som du skall beräkna, efter 60 sekunder har planet hastigheten v=0v=0.

Korra 3798
Postad: 23 aug 2018 08:51
Smaragdalena skrev:

Nej, jag skrev att v = 0. Det är meningen att du skall beräkna v0v_0. Vid touch-down har flygplanet hastigheten v0v_0, som du skall beräkna, efter 60 sekunder har planet hastigheten v=0v=0.

 Jaa, starthastighet = v0v_0  och det är det man menar med landningshastigheten. Okej bra.  Jag ska komma ihåg att v0v_0 alltid betyder starthastighet.    Sedan skriver du att planet har hastigheten 0 efter 60 sekunder vilket också stämmer.  Okej, jag tror att jag är med. Tack så mycket madam. 

Svara
Close