11 svar
88 visningar
M (a) * x 243
Postad: 11 feb 19:19 Redigerad: 11 feb 19:21

Absolutbelopp

d) |x - 2| = 1

Här kan man tänka 

Från -2 ett steg åt båda (positiv/negativ)

Vilket blir

1 och 3

e) |x + 2| = 10

Samma tanke sätt här? Nej

???

f) |x + 3| = 10

???

Laguna Online 30711
Postad: 11 feb 19:21

Vad menar du med 1/3?

M (a) * x 243
Postad: 11 feb 19:22
Laguna skrev:

Vad menar du med 1/3?

Fixat

Trinity2 Online 1992
Postad: 11 feb 19:24
M (a) * x skrev:
Laguna skrev:

Vad menar du med 1/3?

Fixat

Du tänker på samma sätt

|x+2|=10

|x-(-2)|=10

d.v.s. 10 steg åt höger och vänster från -2, det blir -2-10=-12 och -2+10=8

Fixar du f) =

M (a) * x 243
Postad: 12 feb 00:17
Trinity2 skrev:
M (a) * x skrev:
Laguna skrev:

Vad menar du med 1/3?

Fixat

Du tänker på samma sätt

|x+2|=10

|x-(-2)|=10

d.v.s. 10 steg åt höger och vänster från -2, det blir -2-10=-12 och -2+10=8

Fixar du f) =

|x - 2| = 1

blir 3 och 1 då

jag får detta till 12 och -8 alltså

2-10

och 2+12 

det står x+2 alltså är detta då -2??? 

ska man tänka ombytt täcken eller?

isf kan jag se hur det funkar

Trinity2 Online 1992
Postad: 12 feb 00:33
M (a) * x skrev:
Trinity2 skrev:
M (a) * x skrev:
Laguna skrev:

Vad menar du med 1/3?

Fixat

Du tänker på samma sätt

|x+2|=10

|x-(-2)|=10

d.v.s. 10 steg åt höger och vänster från -2, det blir -2-10=-12 och -2+10=8

Fixar du f) =

|x - 2| = 1

blir 3 och 1 då

jag får detta till 12 och -8 alltså

2-10

och 2+12 

det står x+2 alltså är detta då -2??? 

ska man tänka ombytt täcken eller?

isf kan jag se hur det funkar

Försök alltid få det på formen

|x-a|=b

Då ligger x b steg till vänster och till höger om a

 

|x+2|=1

|x-(-2)|=1

1 steg till vänster är -3

1 steg till höger är -1

x = -3 eller x = -1

M (a) * x 243
Postad: 12 feb 00:43
Trinity2 skrev:
M (a) * x skrev:
Trinity2 skrev:
M (a) * x skrev:
Laguna skrev:

Vad menar du med 1/3?

Fixat

Du tänker på samma sätt

|x+2|=10

|x-(-2)|=10

d.v.s. 10 steg åt höger och vänster från -2, det blir -2-10=-12 och -2+10=8

Fixar du f) =

|x - 2| = 1

blir 3 och 1 då

jag får detta till 12 och -8 alltså

2-10

och 2+12 

det står x+2 alltså är detta då -2??? 

ska man tänka ombytt täcken eller?

isf kan jag se hur det funkar

Försök alltid få det på formen

|x-a|=b

Då ligger x b steg till vänster och till höger om a

 

|x+2|=1

|x-(-2)|=1

1 steg till vänster är -3

1 steg till höger är -1

x = -3 eller x = -1

e) |x + 2| = 10

ska man tänka sig att detta är x<0

-|x + 2| = 10 =  |x - 2| = 10

alltså om det står e) |x + 2| = 10 så är det alltså - 2

och 

X>0

d) |x - 2| = 1

2 + 1 = 3

2 - 1 = 1

Yngve 40561 – Livehjälpare
Postad: 12 feb 07:33 Redigerad: 12 feb 07:38

Om du ska använda metoden "antal steg till vänster/höger om ..." så ska du börja med att försöka skriva om uttrycket innanför absolutbelopptecknen så att det där står något som liknar |x-a|, dvs x minus "någonting". Då kan du utgå från talet a, dvs detta "någonting".

Om du har |x-2| = 1 så står det redan ett minustecken och du kan då alltså utgå från talet 2. Lösningarna är x = 2-1 = 1 och x = 2+1 = 3.

Om det står |x+2| = 10 så kan du skriva om detta som |x-(-2)| = 10 och du ska då utgå från talet -2. Lösningarna är alltså x = -2-10 = -12 och x = -2+10 = 8.

=====

Pröva nu samma metod med f-uppgiften, dvs |x+3| = 10.

Visa varje steg i din uträkning.

=======

När du har vant dig vid denna metod kan vi Visa dig en annan så får du själv avgöra vilken du vill använda.

pistachio calcite 16
Postad: 12 feb 16:55

x+2=10 ger att x+2 =±10

Fall 1: x+2=10 x=8

Fall 2: x+2=-10 x=-12

 

x+3=10 ger att x+3 =±10

Fall 1: x+3=10 x=7

Fall 2: x+3=-10 x=-13

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 12 feb 19:30 Redigerad: 12 feb 19:31

 

|y+2| =  10

M (a) * x 243
Postad: 13 feb 23:22

|x + 2| = 10

dett innebär att 2 är -> -2+10 eller -2-10  8 och -12

|x - 2| = 10

medans detta är + 2

2+10 2-10 12 och -8

så man skulle kunna tänka sig omvända täcken?

Förstå konceptet istället, då kan du inte bli lurad på prov och/eller så blir det lättare att lösa A-uppgifter. 

x+2 = x-(-2)


Du får absolut tänka så om det blir lätt för dig, men så fort du avlastar inlärning med "genvägar" så kan det skapas luckor i din förståelse. 

Svara
Close