Absolutbelopp
d) |x - 2| = 1
Här kan man tänka
Från -2 ett steg åt båda (positiv/negativ)
Vilket blir
1 och 3
e) |x + 2| = 10
Samma tanke sätt här? Nej
???
f) |x + 3| = 10
???
Vad menar du med 1/3?
Laguna skrev:Vad menar du med 1/3?
Fixat
M (a) * x skrev:Laguna skrev:Vad menar du med 1/3?
Fixat
Du tänker på samma sätt
|x+2|=10
|x-(-2)|=10
d.v.s. 10 steg åt höger och vänster från -2, det blir -2-10=-12 och -2+10=8
Fixar du f) =
Trinity2 skrev:M (a) * x skrev:Laguna skrev:Vad menar du med 1/3?
Fixat
Du tänker på samma sätt
|x+2|=10
|x-(-2)|=10
d.v.s. 10 steg åt höger och vänster från -2, det blir -2-10=-12 och -2+10=8
Fixar du f) =
|x - 2| = 1
blir 3 och 1 då
jag får detta till 12 och -8 alltså
2-10
och 2+12
det står x+2 alltså är detta då -2???
ska man tänka ombytt täcken eller?
isf kan jag se hur det funkar
M (a) * x skrev:Trinity2 skrev:M (a) * x skrev:Laguna skrev:Vad menar du med 1/3?
Fixat
Du tänker på samma sätt
|x+2|=10
|x-(-2)|=10
d.v.s. 10 steg åt höger och vänster från -2, det blir -2-10=-12 och -2+10=8
Fixar du f) =
|x - 2| = 1
blir 3 och 1 då
jag får detta till 12 och -8 alltså
2-10
och 2+12
det står x+2 alltså är detta då -2???
ska man tänka ombytt täcken eller?
isf kan jag se hur det funkar
Försök alltid få det på formen
|x-a|=b
Då ligger x b steg till vänster och till höger om a
|x+2|=1
|x-(-2)|=1
1 steg till vänster är -3
1 steg till höger är -1
x = -3 eller x = -1
Trinity2 skrev:M (a) * x skrev:Trinity2 skrev:M (a) * x skrev:Laguna skrev:Vad menar du med 1/3?
Fixat
Du tänker på samma sätt
|x+2|=10
|x-(-2)|=10
d.v.s. 10 steg åt höger och vänster från -2, det blir -2-10=-12 och -2+10=8
Fixar du f) =
|x - 2| = 1
blir 3 och 1 då
jag får detta till 12 och -8 alltså
2-10
och 2+12
det står x+2 alltså är detta då -2???
ska man tänka ombytt täcken eller?
isf kan jag se hur det funkar
Försök alltid få det på formen
|x-a|=b
Då ligger x b steg till vänster och till höger om a
|x+2|=1
|x-(-2)|=1
1 steg till vänster är -3
1 steg till höger är -1
x = -3 eller x = -1
e) |x + 2| = 10
ska man tänka sig att detta är x<0
-|x + 2| = 10 = |x - 2| = 10
alltså om det står e) |x + 2| = 10 så är det alltså - 2
och
X>0
d) |x - 2| = 1
2 + 1 = 3
2 - 1 = 1
Om du ska använda metoden "antal steg till vänster/höger om ..." så ska du börja med att försöka skriva om uttrycket innanför absolutbelopptecknen så att det där står något som liknar |x-a|, dvs x minus "någonting". Då kan du utgå från talet a, dvs detta "någonting".
Om du har |x-2| = 1 så står det redan ett minustecken och du kan då alltså utgå från talet 2. Lösningarna är x = 2-1 = 1 och x = 2+1 = 3.
Om det står |x+2| = 10 så kan du skriva om detta som |x-(-2)| = 10 och du ska då utgå från talet -2. Lösningarna är alltså x = -2-10 = -12 och x = -2+10 = 8.
=====
Pröva nu samma metod med f-uppgiften, dvs |x+3| = 10.
Visa varje steg i din uträkning.
=======
När du har vant dig vid denna metod kan vi Visa dig en annan så får du själv avgöra vilken du vill använda.
ger att x+2 =
Fall 1: x+2=10
Fall 2: x+2=-10
ger att x+3 =
Fall 1: x+3=10
Fall 2: x+3=-10
|y+2| = 10
|x + 2| = 10
dett innebär att 2 är -> -2+10 eller -2-10 8 och -12
|x - 2| = 10
medans detta är + 2
2+10 2-10 12 och -8
så man skulle kunna tänka sig omvända täcken?
Förstå konceptet istället, då kan du inte bli lurad på prov och/eller så blir det lättare att lösa A-uppgifter.
x+2 = x-(-2)
Du får absolut tänka så om det blir lätt för dig, men så fort du avlastar inlärning med "genvägar" så kan det skapas luckor i din förståelse.