Absolutbellop kontrollera falska rötter
"Bekräfta att de beräknade lösningarna stämmer genom att stoppa in dem i ursprungsformeln för f(x) om du dessutom fick några falska rötter kontrollera det också.
Hur kontrollerar man falska rötter?
Man stoppar in dem i den ursprungliga ekvationen och ser om det stämmer.
Bubo skrev:Man stoppar in dem i den ursprungliga ekvationen och ser om det stämmer.
ja jag har gjort det men lärare säger att jag inte kollat falska rotten fattar inte hur hon menar jag har kollat om ekvationen stämmer eller ej
Bilden säger oss ingenting. Utan att veta hur uppgiften är från början och utan hela din uträkning kan vi inte dra några slutsatser.
Min gissning är att ekvationen från början lyder:
.
Du har kommit fram till två lösningar, .
Det låter som att du i din beräkning fått fram ett till värde, nämligen som inte löser ekvaionen men ej motiverat varför inte är en giltig lösning. Detta kan motiveras genom att visa att .
Som sagt, detta är en gissning baserad på vad du skrivit. Om du fortfarande behöver hjälp, ge oss mer att jobba med.
Dracaena skrev:Bilden säger oss ingenting. Utan att veta hur uppgiften är från början och utan hela din uträkning kan vi inte dra några slutsatser.
Min gissning är att ekvationen från början lyder:.
Du har kommit fram till två lösningar, .
Det låter som att du i din beräkning fått fram ett till värde, nämligen som inte löser ekvaionen men ej motiverat varför inte är en giltig lösning. Detta kan motiveras genom att visa att .
Som sagt, detta är en gissning baserad på vad du skrivit. Om du fortfarande behöver hjälp, ge oss mer att jobba med.
stämmer det nu?
Ja, om du kom fram till att det finns 3 x-värden, måste du också kontrollera att de löser ursprungsekvationen. Ibland kan man få ett x-värde som inte löser ekvationen.
Nu har du motiverat att x=-3 inte löser ekvationen. Detta eftersom -1=-3 är nonsens, det är ju inte alls sant, eller hur?
Det är alltid bra att kolla sina lösningar om möjligt, som du nog märkt så kan man väldigt ofta introducera falska rötter och om detta är en uppgift på ett prov så kan man rädda sig själv om man tar en extra minut för att checka av om man faktiskt räknat rätt. Man kan också vara extra tydlig och ange att eftersom du inte indikerat vad -3 är för något (även om man kan tycka att det är rätt självklart så är det bättre att vara på den säkra sidan).
Dracaena skrev:Ja, om du kom fram till att det finns 3 x-värden, måste du också kontrollera att de löser ursprungsekvationen. Ibland kan man få ett x-värde som inte löser ekvationen.
Nu har du motiverat att x=-3 inte löser ekvationen. Detta eftersom -1=-3 är nonsens, det är ju inte alls sant, eller hur?
Det är alltid bra att kolla sina lösningar om möjligt, som du nog märkt så kan man väldigt ofta introducera falska rötter och om detta är en uppgift på ett prov så kan man rädda sig själv om man tar en extra minut för att checka av om man faktiskt räknat rätt. Man kan också vara extra tydlig och ange att eftersom du inte indikerat vad -3 är för något (även om man kan tycka att det är rätt självklart så är det bättre att vara på den säkra sidan).
ok så nu har jag räknat fram "falska rötter också"?
Dracaena skrev:Ja, om du kom fram till att det finns 3 x-värden, måste du också kontrollera att de löser ursprungsekvationen. Ibland kan man få ett x-värde som inte löser ekvationen.
Nu har du motiverat att x=-3 inte löser ekvationen. Detta eftersom -1=-3 är nonsens, det är ju inte alls sant, eller hur?
Det är alltid bra att kolla sina lösningar om möjligt, som du nog märkt så kan man väldigt ofta introducera falska rötter och om detta är en uppgift på ett prov så kan man rädda sig själv om man tar en extra minut för att checka av om man faktiskt räknat rätt. Man kan också vara extra tydlig och ange att eftersom du inte indikerat vad -3 är för något (även om man kan tycka att det är rätt självklart så är det bättre att vara på den säkra sidan).
sedan ska man förklara hur man ser lösningarna till ekvationen hur gör man det?