Abort inom dygdetik
Hej! Jag har gjort en tolkning om abort utifrån flera olika etiska principer, och skulle behöva litet hjälp med en etisk princip, nämligen dygdetik.
Jag vet att vishet, mod måttfullhet och rättrådighet är bland de dygder man skall sträva efter inom dygdetiken, som bygger på förnuft och känsla.
Jag har letat på nätet om abort och dygdetik men det finns ingenting som jag kan använda mig av i mitt svar. Jag skulle verkligen uppskatta om någon skrev litet om abort inom dygdetik, om det är rätt eller fel och kanske några följdfrågor för ett utförligt svar.
Tack på förhand!
Denna är svår.
Antingen så anser man att det är fel eftersom förnuftet säger att man får skylla sig själv om man blir gravid och att det faktiskt är mord av en oskyldig människa.
Eller så tycker man att det är rätt eftersom det är förnuftigt att tycka att folk kan göra misstag eller att det finns en risk att bli utsatt för något så att man blir ofrivilligt gravid. Sedan också att man tycker att oönskade barn kan ha många fler negativa än positiva effekter på flera liv. Typ att man låter ett barn leva men då förstör 10 andras (exempelvis).
Hej, tack för ditt svar!
Ja eller hur?!
Kan man skriva att om aborten skulle få en att uppnå ett av de önskvärda egenskaper/dygder, så är det rätt? Om det till exempel är så att en kvinna togs med våld och blev sedan gravid, så är hon rättrådig för att ha ställt upp för sig själv och är modig då hon utför en abort?
Vet inte, det är bara ett exempel som jag tänkte på.
ashe_ skrev:Hej, tack för ditt svar!
Ja eller hur?!
Kan man skriva att om aborten skulle få en att uppnå ett av de önskvärda egenskaper/dygder, så är det rätt?
Ja det kan säga. Som du märker finns det inget rätt eller fel utan allting hänger på hur bra man resonerar och motiverar sitt val.
Om det till exempel är så att en kvinna togs med våld och blev sedan gravid, så är hon rättrådig för att ha ställt upp för sig själv och är modig då hon utför en abort?
Just i det fallet beror det ju på om man tycker abort är rätt eller fel. Så kanske att det exemplet inte fungerar eftersom du ska motivera för just detta.
Mer tydligt: Du kan inte använda ett exempel som bygger på att man redan bestämt om abort är rätt eller fel, för att motivera om abort är rätt eller fel. Hänger du med?
Vet inte, det är bara ett exempel som jag tänkte på.
Just i det fallet beror det ju på om man tycker abort är rätt eller fel. Så kanske att det exemplet inte fungerar eftersom du ska motivera för just detta.
Hm. Intressant.
Mer tydligt: Du kan inte använda ett exempel som bygger på att man redan bestämt om abort är rätt eller fel, för att motivera om abort är rätt eller fel. Hänger du med?
Ja, det gör jag. Tack för hjälpen!
Möjligt att jag slirar på betydelsen av dygd. Övertydligt exempel är att för en kristen är det dygdigt att leva likt hur Jesus levde, att försöka efterlikna de karaktärsdrag Jesus hade. Om Jesus inte hade gjort abort så vill inte jag heller göra det för jag vill vara lik Jesus. Behöver inte vara Jesus. Du kanske tycker Kim Kardashian är ett moraliskt föredöme och du vill efterlikna henne, eller Chuck Norris.
En satanist och en kristen har inte samma dygder. Vad som är en dygd beror på vilka karaktärsdrag man tycker är goda. Måttfullhet är inte nödvändigtvis en dygd att sträva efter. En person som är överdrivet ambitiös och hänslynslös som jagar framgång till varje pris kommer förmodligen inte se måttfullhet som ett önskvärt drag eller något dygdigt utan snarare so en svaghet.
Så har jag resonerat både i religionsvetenskap och filosofi och aldrig fått mothugg av lärare.
Pennypacker skrev:Möjligt att jag slirar på betydelsen av dygd. Övertydligt exempel är att för en kristen är det dygdigt att leva likt hur Jesus levde, att försöka efterlikna de karaktärsdrag Jesus hade. Om Jesus inte hade gjort abort så vill inte jag heller göra det för jag vill vara lik Jesus. Behöver inte vara Jesus. Du kanske tycker Kim Kardashian är ett moraliskt föredöme och du vill efterlikna henne, eller Chuck Norris.
En satanist och en kristen har inte samma dygder. Vad som är en dygd beror på vilka karaktärsdrag man tycker är goda. Måttfullhet är inte nödvändigtvis en dygd att sträva efter. En person som är överdrivet ambitiös och hänslynslös som jagar framgång till varje pris kommer förmodligen inte se måttfullhet som ett önskvärt drag eller något dygdigt utan snarare so en svaghet.
Så har jag resonerat både i religionsvetenskap och filosofi och aldrig fått mothugg av lärare.
Det stämmer bra det.
Frågan var ju dock hur man ska resonera kring abort. Det går inte bara att beskriva vad en dygd är och vad som hade varit svaret med förutsättningen ”om Jesus” inte gjort abort.