9/10<x
jag fick också till 9/10<x men fattar inte varför dom ändrar till x>9/10 på slutet?
mattegeni1 skrev:jag fick också till 9/10<x men fattar inte varför dom ändrar till x>9/10 på slutet?
De två sista leden är väl samma sak och man brukar skriva variabel på vänster sida kanske?
Hej!
Det blir samma sak att skriva 9/10<x som att skriva x>9/10
I första står det att 9/10 är mindre än x
I andra står det att x är större än 9/10, vilket är samma. Om 9/10 är mindre än x xå innebär det ju också att x är större än 9/10. Man brukar i svaren oftast skriva X=någonting än att någonting=x
Eftersom x:et är det man undersöker, är det "mer naturligt" att svara "x är större än 9 tiondelar" än att svara "9 tiondelar är mindre än x". Båda påståenden betyder samma sak, men att skriva 9/10 < x är lite indirekt, så därför sätter man x:et först. Samma gäller ju när du löser ekvationer, då brukar svaret se ut som "x = 5", inte "5 = x". Även om båda är lika sanna.
Skaft skrev:Eftersom x:et är det man undersöker, är det "mer naturligt" att svara "x är större än 9 tiondelar" än att svara "9 tiondelar är mindre än x". Båda påståenden betyder samma sak, men att skriva 9/10 < x är lite indirekt, så därför sätter man x:et först. Samma gäller ju när du löser ekvationer, då brukar svaret se ut som "x = 5", inte "5 = x". Även om båda är lika sanna.
jaha då förstår jag varför läraren tyckte det var fel