4 svar
125 visningar
mattegeni1 behöver inte mer hjälp
mattegeni1 3231
Postad: 11 dec 2020 10:56

9/10<x

jag fick också till 9/10<x men fattar inte varför dom ändrar till x>9/10 på slutet?

Zeshen 479
Postad: 11 dec 2020 11:05
mattegeni1 skrev:

jag fick också till 9/10<x men fattar inte varför dom ändrar till x>9/10 på slutet?

De två sista leden är väl samma sak och man brukar skriva variabel på vänster sida kanske?

tindra03 370
Postad: 11 dec 2020 11:06

Hej!

Det blir samma sak att skriva 9/10<x som att skriva x>9/10

I första står det att 9/10 är mindre än x

I andra står det att x är större än 9/10, vilket är samma. Om 9/10 är mindre än x xå innebär det ju också att x är större än 9/10. Man brukar i svaren oftast skriva X=någonting än att någonting=x

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 11 dec 2020 11:06

Eftersom x:et är det man undersöker, är det "mer naturligt" att svara "x är större än 9 tiondelar" än att svara "9 tiondelar är mindre än x". Båda påståenden betyder samma sak, men att skriva 9/10 < x är lite indirekt, så därför sätter man x:et först. Samma gäller ju när du löser ekvationer, då brukar svaret se ut som "x = 5", inte "5 = x". Även om båda är lika sanna.

mattegeni1 3231
Postad: 11 dec 2020 11:08
Skaft skrev:

Eftersom x:et är det man undersöker, är det "mer naturligt" att svara "x är större än 9 tiondelar" än att svara "9 tiondelar är mindre än x". Båda påståenden betyder samma sak, men att skriva 9/10 < x är lite indirekt, så därför sätter man x:et först. Samma gäller ju när du löser ekvationer, då brukar svaret se ut som "x = 5", inte "5 = x". Även om båda är lika sanna.

jaha då förstår jag varför läraren tyckte det var fel

Svara
Close