6 dagar till provet, NOG spökar
Jag tycker att det här är en lömskt formulerad fråga från NOG, H16 P5. Jag trodde att formuleringen i ord "är lika med" alltid motsvarades av "=".
Att utsaga (1) leder till att det går att lösa är enkelt att se.
Men däremot på utsaga (2) tolkade jag det som att jag kunde sätta in givna x-värdet och räkna fram
y-värdet: 6+y=2*6; y=6 (och då räcker även informationen i (2) för att besvara frågan).
Mitt resonemang är tydligen helt åt pipsvängen vad gäller utsaga (2) för rätt svar är A, dvs att det bara är med hjälp av utsaga (1) som man kan lösa uppgiften. Det är som gjort för missförstånd...
Hur ska jag resonera för att lösa den här uppgiften?
I påstående (2) kan man tänka att (6 + y) = 2*6 är en ekvation som utgår från att (x + y) faktiskt är lika med 2x. Löser vi den ekvationen så får vi reda på vad y behöver vara, för att (x + y) ska vara lika med 2x. Men vi har ju ingen information om vad y faktiskt är, så y kanske har något helt annat värde.
Jag får ta ett varv till med den här uppgiften. Jag förstår inte riktigt. Gäller frågan matematisk ordförståelse eller gäller den matematik?
På utsaga (2) tolkade jag det som att jag kunde sätta in givna x-värdet i ekvationen och som vanligt räkna fram
y-värdet: 6+y=2*6; y=6. Om inte y=6 när x=6, vilket värde har y i sådana fall?
Det kan krävas en del läsförståelse även för matteuppgifterna, de kan vara lite lurigt formulerade.
Alltså, y kan ha vilket värde som helst egentligen. För det behöver ju inte vara så att (x + y) faktiskt är lika med 2x. Vi har inte fått någon information som säger att de är lika med varandra. Frågan är ”Stämmer det att de är lika med varandra?”.
OM (x + y) = 2x, så kan vi utifrån utsaga (2) säga att y = 6. Men eftersom vi inte vet ifall det stämmer att (x + y) = 2x, så kan y vara vad som helst.
Precis som du skrev i första inlägget, så ska "är lika med" läsas som "=". Kruxet här är att det föregås av "Stämmer det att ...", så det är en fråga, inte ett konstaterande.
MagnusB skrev:Jag får ta ett varv till med den här uppgiften. Jag förstår inte riktigt. Gäller frågan matematisk ordförståelse eller gäller den matematik?
På utsaga (2) tolkade jag det som att jag kunde sätta in givna x-värdet i ekvationen och som vanligt räkna fram
y-värdet: 6+y=2*6; y=6. Om inte y=6 när x=6, vilket värde har y i sådana fall?
Mest läsförståelse.
För utsaga (2) så har du räknat ut att om x = 6 så är x+y = 2x om och endast om y = 6. Om y har något annat värde än 6 så är inte påståendet sant - d v s det är inte sant för alla värden på y.