4!!
Jag vet att 4! / fem fakultet motsvarar 1*2*3*4*
men vad betyder 4!!?
Semifakultet
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Semifakultet
!! (uttalas semifakultet) innebär att man multiplicerar vartannat tal ned till 1 eller 2 för udda respektive jämna tal. Exempelvis är 10!! = 10 * 8 * 6 * 4 * 2 och 9!! = 9 * 7 * 5 * 3 * 1
Så 4!! är 4 * 2
Jag gillar personligen inte den beteckningen! Det hade varit mer naturligt ifall:
och om man instället infört ett annat tecken för semifakultet.
tomast80 skrev:Jag gillar personligen inte den beteckningen! Det hade varit mer naturligt ifall:
och om man instället infört ett annat tecken för semifakultet.
medhåll
tomast80 skrev:Jag gillar personligen inte den beteckningen! Det hade varit mer naturligt ifall:
och om man instället infört ett annat tecken för semifakultet.
Håller med, jag föreslår att vi gör revolution och inför ?! för semifaktultet, så att det finns en koppling mellan vanlig fakultet och semifakultet, men utan risken för förvirring.
pepparkvarn skrev:tomast80 skrev:Jag gillar personligen inte den beteckningen! Det hade varit mer naturligt ifall:
och om man instället infört ett annat tecken för semifakultet.
Håller med, jag föreslår att vi gör revolution och inför ?! för semifaktultet, så att det finns en koppling mellan vanlig fakultet och semifakultet, men utan risken för förvirring.
men det är verkligen lättare med !!. Man glömmer ju inte bort det och det blir inte komplicerat när man ska använda det i en uträkning. Det är väl praktiskt och jag tror att de som kom på det har övervägt andra förslag också?
Hur är det lättare? Det finns stor risk för förvirring, helt i onödan. Att byta ut ett utropstecken mot ett frågetecken behåller kopplingen till klassiska fakulteter, utan risken för förvirring. Viva la revolution!
pepparkvarn skrev:Hur är det lättare? Det finns stor risk för förvirring, helt i onödan. Att byta ut ett utropstecken mot ett frågetecken behåller kopplingen till klassiska fakulteter, utan risken för förvirring. Viva la revolution!
frågetecken skrivs oftare i uppgifter och det kanske blir lätt att blanda ihop det... och jag tänker så, eftersom att det är två utropstecken så betyder det att man går fram "två steg" i taget när talet är jämnt så att det blir
2*4*6*8*10= 10!!
baharsafari skrev:pepparkvarn skrev:Hur är det lättare? Det finns stor risk för förvirring, helt i onödan. Att byta ut ett utropstecken mot ett frågetecken behåller kopplingen till klassiska fakulteter, utan risken för förvirring. Viva la revolution!
frågetecken skrivs oftare i uppgifter och det kanske blir lätt att blanda ihop det... och jag tänker så, eftersom att det är två utropstecken så betyder det att man går fram "två steg" i taget när talet är jämnt så att det blir
2*4*6*8*10= 10!!
Då tar vi något annat istället för frågetecken. Förslag:
(öppnar även upp för fakulteter med större hopp)
(kan eventuellt blandas ihop med derivata dock)
(i denna ordning riskerar inte Pi att blandas ihop med produkt, och de två benen påminner om att varannan siffra ska hoppas över)
Det finns hur många bra förslag som helst, bara att ta ett utropstecken och någon symbol till. Det första och tredje förslaget har något som gör att de påminner om själva operationen, likt och %, något som enbart ! inte gör, så det skulle vara en uppgradering till denna, annars rätt slumpmässigt valda, symbol.
pepparkvarn skrev:baharsafari skrev:pepparkvarn skrev:Hur är det lättare? Det finns stor risk för förvirring, helt i onödan. Att byta ut ett utropstecken mot ett frågetecken behåller kopplingen till klassiska fakulteter, utan risken för förvirring. Viva la revolution!
frågetecken skrivs oftare i uppgifter och det kanske blir lätt att blanda ihop det... och jag tänker så, eftersom att det är två utropstecken så betyder det att man går fram "två steg" i taget när talet är jämnt så att det blir
2*4*6*8*10= 10!!
Då tar vi något annat istället för frågetecken. Förslag:
(öppnar även upp för fakulteter med större hopp)
(kan eventuellt blandas ihop med derivata dock)
(i denna ordning riskerar inte Pi att blandas ihop med produkt, och de två benen påminner om att varannan siffra ska hoppas över)
Det finns hur många bra förslag som helst, bara att ta ett utropstecken och någon symbol till. Det första och tredje förslaget har något som gör att de påminner om själva operationen, likt och %, något som enbart ! inte gör, så det skulle vara en uppgradering till denna, annars rätt slumpmässigt valda, symbol.
!2 ser bättre ut faktiskt. Då borde !1 också finnas för udda tal.
!1 blir nog den vanliga fakulteten kanske, men !3 skulle då kunna tolkas som n * (n - 3) * (n - 6) * ...
pepparkvarn skrev:!1 blir nog den vanliga fakulteten kanske, men !3 skulle då kunna tolkas som n * (n - 3) * (n - 6) * ...