386 d
Arean under v-t graf ger sträcka. Om triangeln är ovanför x axeln då är sträckan positiv. Om triangeln är under den positiva x axeln då är det en sträcka åt det motsatta hållet och då det borde vara en negativ sträcka.
1+2+3 borde ge oss svaret (se mina markeringar)
i triangel 1 sträckan 0.8 m
i triangeln 2 är sträckan 6.4m
i triangel 3 är sträckan 1.6 m . Hur man ska tänka sen?
jag får det till
-2.4 m , men i facit står det 2.3 m .
A1 som jag markerade på bilden har sträckan (0.4 *4)/(2)= 0.8 m
A2 som jag också markerade på bilden har sträckan (0.8*-8)/2= -3.2 m
A1+A2= den totala sträckan
-3.2m + 0.8 = -2.4m
Första delen av grafen, fram till tidpunkten 1,2 sekunder, består av en rät linje. Denna linje visar hur hastigheten ändrar sig från det att barnet hoppar uppåt tills dess att barnet träffar mjuksnön.
Denna linje ser ut att ha lutningen -10 m/s^2 och det är också det du har tagit för givet när du har läst av grafen.
Men om du tittar noga så ser du att det inte stämmer helt. Grafen går inte genom punkten (1,2: -8), se bild. Så de areor du har beräknat stämmer inte riktigt.
I själva verket har linjen den ungefärliga lutningen -9,8 m/s^2.
Kommer du på varför det är så?
Är det uppgift a du menar eller d?
Jag menar uppgift d. Visst är det den du frågar om och som du har visat ditt resonemang kring?
Ja, det är uppgift d jag behöver hjälp med. Hur man kan med beräkningar komma fram till att lutningen är -9.82 m/s^2? Hur ska det hjälpa mig i mina beräkningar? Ska man inte ta A1+A2 som jag markerade på bilden? Eller hur man ska göra?
Lutningen är (ungefär) -9,8 m/s^2 eftersom det är barnens acceleration under luftfärden.
Detta på grund av att barnen är i fritt fall och den enda kraft som då påverkar barnen är tyngdkraften.
=====
Om A1 och A2 avser areor så är både A1 och A2 större än 0 och då ger A2 - A1 (inte A1 + A2) svaret.
Om A1 och A2 däremot istället avser positioner (inte sträckor) relativt startpunkten så är A2 < 0 och då ger A1 + A2 svaret precis som du skrivit.
Men hur kan du se att det är -9.82 exakt?
Lisa14500 skrev:Men hur kan du se att det är -9.82 exakt?
Det ser jag inte i diagrammet. Det jag ser i diagrammet är att linjen har en lutning som är nästan lika med 10 m/s^2.
Läs de två första meningarna i mitt förra svar igen. Klicka på länken till artikeln om fritt fall som jag gav där.
Läs texten. Där står att föremål som befinner sig i fritt fall på jorden accelererar med ungefär -9,8 m/s^2. Detta kommer att återkomma så många gånger i din fysikkurs så det är lika bra att du lär dig det utantill.
Barnen som hoppar från snöhögen befinner sig i fritt fall. Alltså är deras acceleration ungefär -9,8 m/s^2.
Hur ritar man en bild till frågan? Det blir enklare om man ser händelsen framför sig.
Lisa14500 skrev:Hur ritar man en bild till frågan? Det blir enklare om man ser händelsen framför sig.
Det finns ju redan ett v-t-diagram till frågan. Vad är det för bild du menar?
Bild till hur det egentligen ser ut när barnet hoppar från en storsnö hög och landar i mjuk snön
Menar du så här?
Från din bilden kan man sätta ut värden som man kan ta från diagrammet. Och sen använda sträcka formeln för att hitta sträckan . Hur ska man tolka grafen Så att man ska kunna sätta ut värden på din bild som du ritade? Dvs markera på bilden att V0 är tex...... V1.....
Yngve skrev:
Hej, jag ville fråga en till sak, c uppgiften frågar ju efter hur lång snöhögen är men det man får genom att plusa A1+A2 är ju väl hela höjden dvs till och med sträckan som barnet hoppade ovanför snön alltså från t=0 till t=1,2 räknas med i lösning vilket den inte ska?
Jjdovbodf