12 svar
113 visningar
Lisa14500 1536 – Fd. Medlem
Postad: 8 okt 2020 20:30

347 c

Jag får svaret till 25 m. Men i facit det står 40m. Vad jag gör för fel? 

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 8 okt 2020 20:43 Redigerad: 8 okt 2020 20:47

Hur lång tid tog inbromsningen vid 10 m/s? Uppgiftstexten är beskuren så att det värdet inte syns.

Har du räknat med samma tid för inbromsningen även fast ursprungshastigheten var dubbelt så hög?

I så fall är det ett fel. Du borde använda samma värde på retardationen i de båda fallen, dvs samma lutning på v/t-grafen i de båda fallen.

Lisa14500 1536 – Fd. Medlem
Postad: 8 okt 2020 20:52 Redigerad: 8 okt 2020 20:54

Det ska stå ” efter ytterligare 1.5 sekunder av jämninbromsning står cykeln stilla”

 

”Har du räknat med samma tid för inbromsningen” 

 

Ja . Att det tog 2 sekunder i första fallet då hastigheten var 10m/s , och sen när hastigheten blev 20m/s så  tog det också 2sekunder tills nelee bromsade helt 

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 8 okt 2020 20:57 Redigerad: 8 okt 2020 20:59

OK då är det det som är fel.

Retardationen ska vara densamma i båda fallen, vilket betyder att v/t-grafens lutning ska vara densamma i de båda fallen.

Rita en ny graf där v/t-grafens lutning är lika stor som hos grafen du ritade i din andra uppgift.

Lisa14500 1536 – Fd. Medlem
Postad: 8 okt 2020 21:01 Redigerad: 8 okt 2020 21:01

Jag inte förstår hur jag ska göra. I a räknade jag ut retardationen till 6.6m/s^2 . Hur ska jag använda det i c Uppgiften?

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 8 okt 2020 21:11

Använd det värdet på retardationen även i c-uppgiften.

Vi tänker här att Neele i båda fallen bromsar så mycket det går för att undvika att köra på barnet.

Inbomsningen är lika kraftig i båda fallen, vilket innebär att retardationen är lika stor, vilket innebär att v/t-grafens lutning är densamma i de båda fallen.

Grafens lutning ska alltså vara -10/1,5 i båda fallen

Rita helt enkelt en ny graf där hastigheten börjar på 20 m/s och där den efter 1,5 sekunders inbromsning har minskat med 10 m/s.

Felet du har gjort är att du har räknat med en dubbelt så kraftig retardation, dvs att hastigheten minskar med 20 m/s på 1,5 sekunder.

Lisa14500 1536 – Fd. Medlem
Postad: 8 okt 2020 21:13 Redigerad: 8 okt 2020 21:14

Jag har ritat första delen av grafen. Sen vet jag inte hur jag ska göra....?

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 8 okt 2020 21:32 Redigerad: 8 okt 2020 21:42

Är du fortfarande på c-uppgiften?

I så fall ska din v/t-graf börja på 20 m/s, inte 10 m/s som du har ritat den.

Sen:

  • Retardationen är 10/1,5 m/s^2.
  • Det betyder att grafens lutning från och med t = 0,5 ska vara -10/1,5.
  • Det betyder att hastigheten ska minska med 10 m/s för varje 1,5 sekunder som går.
  • Dvs grafen ska ha samma lutning som i a-uppgiften.

 

Så här ska alltså grafen se ut under de första 1,5 sekunderna av inbromsningen (blått streck). Kan du fortsätta grafen själv, med samma lutning, tills hastigheten når 0 m/s?:

 

Lisa14500 1536 – Fd. Medlem
Postad: 8 okt 2020 21:46

det är ju samma lutning som grafen jag ritade från alla början. Varför ska grafen inte skära x axeln då x=2?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 8 okt 2020 21:49

För att Neele inte har så bra bromsar att hon kan bromsa så hårt.

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 8 okt 2020 21:50 Redigerad: 8 okt 2020 21:51

Den graf jag har kryssat över med rött är fel, eftersom den har lutningen -20/1,5.

Lisa14500 1536 – Fd. Medlem
Postad: 8 okt 2020 21:56

Okej. Lutningen ska vara samma. Men hur vet man vart grafen kommer skära x-axeln?

Yngve 40288 – Livehjälpare
Postad: 8 okt 2020 22:02 Redigerad: 8 okt 2020 22:11

Fortsätt att rita grafen med samma lutning.

Hastigheten minskar med 10 m/s för varje 1,5 sekunder som går.

Då kan du markera en ny punkt på grafen 1,5 sekunder längre till höger om och 10 m/s längre ner än det blåa streckets slut. 

Svara
Close