347 c
Jag får svaret till 25 m. Men i facit det står 40m. Vad jag gör för fel?
Hur lång tid tog inbromsningen vid 10 m/s? Uppgiftstexten är beskuren så att det värdet inte syns.
Har du räknat med samma tid för inbromsningen även fast ursprungshastigheten var dubbelt så hög?
I så fall är det ett fel. Du borde använda samma värde på retardationen i de båda fallen, dvs samma lutning på v/t-grafen i de båda fallen.
Det ska stå ” efter ytterligare 1.5 sekunder av jämninbromsning står cykeln stilla”
”Har du räknat med samma tid för inbromsningen”
Ja . Att det tog 2 sekunder i första fallet då hastigheten var 10m/s , och sen när hastigheten blev 20m/s så tog det också 2sekunder tills nelee bromsade helt
OK då är det det som är fel.
Retardationen ska vara densamma i båda fallen, vilket betyder att v/t-grafens lutning ska vara densamma i de båda fallen.
Rita en ny graf där v/t-grafens lutning är lika stor som hos grafen du ritade i din andra uppgift.
Jag inte förstår hur jag ska göra. I a räknade jag ut retardationen till 6.6m/s^2 . Hur ska jag använda det i c Uppgiften?
Använd det värdet på retardationen även i c-uppgiften.
Vi tänker här att Neele i båda fallen bromsar så mycket det går för att undvika att köra på barnet.
Inbomsningen är lika kraftig i båda fallen, vilket innebär att retardationen är lika stor, vilket innebär att v/t-grafens lutning är densamma i de båda fallen.
Grafens lutning ska alltså vara -10/1,5 i båda fallen.
Rita helt enkelt en ny graf där hastigheten börjar på 20 m/s och där den efter 1,5 sekunders inbromsning har minskat med 10 m/s.
Felet du har gjort är att du har räknat med en dubbelt så kraftig retardation, dvs att hastigheten minskar med 20 m/s på 1,5 sekunder.
Jag har ritat första delen av grafen. Sen vet jag inte hur jag ska göra....?
Är du fortfarande på c-uppgiften?
I så fall ska din v/t-graf börja på 20 m/s, inte 10 m/s som du har ritat den.
Sen:
- Retardationen är 10/1,5 m/s^2.
- Det betyder att grafens lutning från och med t = 0,5 ska vara -10/1,5.
- Det betyder att hastigheten ska minska med 10 m/s för varje 1,5 sekunder som går.
- Dvs grafen ska ha samma lutning som i a-uppgiften.
Så här ska alltså grafen se ut under de första 1,5 sekunderna av inbromsningen (blått streck). Kan du fortsätta grafen själv, med samma lutning, tills hastigheten når 0 m/s?:
det är ju samma lutning som grafen jag ritade från alla början. Varför ska grafen inte skära x axeln då x=2?
För att Neele inte har så bra bromsar att hon kan bromsa så hårt.
Den graf jag har kryssat över med rött är fel, eftersom den har lutningen -20/1,5.
Okej. Lutningen ska vara samma. Men hur vet man vart grafen kommer skära x-axeln?
Fortsätt att rita grafen med samma lutning.
Hastigheten minskar med 10 m/s för varje 1,5 sekunder som går.
Då kan du markera en ny punkt på grafen 1,5 sekunder längre till höger om och 10 m/s längre ner än det blåa streckets slut.