2t^2+40t+34=0
Jag vet inte hur jag ska lösa ska jag börja med dividera allt med 2 eller ska jag flytta konstanttermen till högerled?
Bra början är som du skriver, att dividera med 2 rakt igenom för att sedan använda pq-formeln.
Bry dig inte om att variabeln i detta fall kallas för t - du kan byta till x om det känns bättre
Varför är det fel? 😭😭😭😭😭😭
Henning skrev:Bra början är som du skriver, att dividera med 2 rakt igenom för att sedan använda pq-formeln.
Bry dig inte om att variabeln i detta fall kallas för t - du kan byta till x om det känns bättre
Vi får inte använda pq formeln
Men hur annars ska ni lösa uppgiften då? Låter lite konstigt att man inte får använda pq-formeln
haileyzumann skrev:Men hur annars ska ni lösa uppgiften då? Låter lite konstigt att man inte får använda pq-formeln
med kvadreringsregel eller kvadreringskomplettering
Säkert på att din lärare sa det? Se inget annat sätt att lösa den här uppgiften på förutom med pq-formeln, går ju inte med kvadreringsregel i det här fallet.
Du ska inte ta roten ur 20 för att kvadratkomplettera, du ska dela 20 med 2. För att då blir kvadreringen rätt: .
Jag löser med samma metod för kvadratkomplettering som vi har länkat till i tidigare trådar:
Vad är hälften av 20? Svar 10.
Vad är 102? Svar 100
Nu kan vi kvadratkomplettera:
Detta är heller ingen lätt ekvation om man är ovan. Har du skrivit av den rätt? Det hade varit lättare om det varit ;)
SvanteR skrev:Jag löser med samma metod för kvadratkomplettering som vi har länkat till i tidigare trådar:
Vad är hälften av 20? Svar 10.
Vad är 102? Svar 100
Nu kan vi kvadratkomplettera:
Detta är heller ingen lätt ekvation om man är ovan. Har du skrivit av den rätt? Det hade varit lättare om det varit ;)
Det står 34
Jag ser det! Ett tips är att öva att lösa lite lättare ekvationer med kvadratkomplettering först tills du förstår principen.
SvanteR skrev:Jag ser det! Ett tips är att öva att lösa lite lättare ekvationer med kvadratkomplettering först tills du förstår principen.
Det här är a uppgift dvs enklaste..
Jag tror inte dina uppgifter är ordnade så, den precis under är lättare!
haileyzumann skrev:Säkert på att din lärare sa det? Se inget annat sätt att lösa den här uppgiften på förutom med pq-formeln, går ju inte med kvadreringsregel i det här fallet.
Det går alltid att använda sig av kvadratkomplettering.
jag förstår inte varför du tar 10^2 ? ska vi inte faktorisera 20? jag får 4,5^2 som blir nära 20
Nej. Vi letar efter ett visst tal som ger oss rätt värden när vi utvecklar med hjälp av kvadreringsregeln.
Vi har . Men vi skulle vilja ha i stället.
Vad är då ett bra tal? Jo något som ger när vi använder kvadreringsregeln. Hälften av 20 (dvs 10) verkar vara ett bra tal. Varför det? Jo, för att:
Tänk vad bra om det stod på ena sidan likhetstecknet! Då kunde vi bara byta ut det mot . Men det gör det ju nästan! Jag behöver bara lägga till 100 i VL och HL så är vi där!
Det är detta som är poängen med frågorna "vad är hälften av 20" och "vad är 102".
Man kan bygga på det SvanteR säger.
Antag att du har: , expanderar du detta får du: , detta är ju en perfekt kvadrat, håller du med?
Antag nu att du istället har: , detta är ju inte en perfekt kvadrat. Dock vet du att om du hade haft en 9a istället för en 7a så hade du kunnat skriva det som och det är lite det som kvadratkomplettering är.
Vi kan subtrahera 7an : , minns du att vi ville ha en 9a? vi lägger till den helt enkelt på VL.
, men notera att vi inte bara kan lägga till massa konstanter hur vi vill. Vi har nu lagt till +9 på VL så vad måste vi göra då för att inte ändra vår ekvation? Lägga till +9 på HL också:
, nu kan du faktorisera din perfekta kvadrat!
SvanteR skrev:Nej. Vi letar efter ett visst tal som ger oss rätt värden när vi utvecklar med hjälp av kvadreringsregeln.
Vi har . Men vi skulle vilja ha i stället.
Vad är då ett bra tal? Jo något som ger när vi använder kvadreringsregeln. Hälften av 20 (dvs 10) verkar vara ett bra tal. Varför det? Jo, för att:
Tänk vad bra om det stod på ena sidan likhetstecknet! Då kunde vi bara byta ut det mot . Men det gör det ju nästan! Jag behöver bara lägga till 100 i VL och HL så är vi där!
Det är detta som är poängen med frågorna "vad är hälften av 20" och "vad är 102".
Men hur vet du att det är 10x2 jag försökte med 4x5 också men visste inte hur jag skulle göra om det till exponent