2016 Q14, block i rörelse, vektorer
Hej,
Blocket är i jämvikt i vertikalt led, dvs och vet även men hur hittar jag storleken på vektorerna?
Det finns inget mer att säga, fällan de vill att du ska falla i är att lådan är i rörelse och utsätts för någon kraft pga det.
Vi vet inte vad för acceleration den har, men om den hade det hade det funnits en till kraft i x led.
Jag förstår vad du menar, men i facit så har man ritat ut de vertikala vektorerna och en friktionsvektor i x-led. Tror att det har med tan alfa att göra, i lutande plan kan man ju t.ex beskriva friktionskraften mha vektorer som redan finns och i detta fall har jag en.
Det vi vet är att klossen påverkas av en vertikal normalkraft, en vertikal tyngdkraft samt en horisontell friktionskraft motriktad rörelsen.
Tyngdkraften är känd, normalkraften är lika stor och motriktad. Vi behöver inte blanda in några trigonometriska funktioner här.
För att avgöra hur långa kraftpilar du ska rita kan du anta att friktionskoefficienten är 0,5.
Det vi inte vet är om och i så fall hur hastigheten förändras. Därför kan vi inte säga något om eventuella andra krafter.
Yngve skrev:Det vi vet är att klossen påverkas av en vertikal normalkraft, en vertikal tyngdkraft samt en horisontell friktionskraft motriktad rörelsen.
Tyngdkraften är känd, normalkraften är lika stor och motriktad. Vi behöver inte blanda in några trigonometriska funktioner här.
För att avgöra hur långa kraftpilar du ska rita kan du anta att friktionskoefficienten är 0,5.
Det vi inte vet är om och i så fall hur hastigheten förändras. Därför kan vi inte säga något om eventuella andra krafter.
Varför är 0,5 som friktionskoefficient självklart?
L1vL skrev:
Varför är 0,5 som friktionskoefficient självklart?
Det är det inte.
Jag tolkade din fråga som att du ville veta hur långa pilar du skulle rita,
Kraftpilarna som motsvarar tyngdkraften och normalkraften ska vara lika långa. Säg att du gör dem 2 cm långa.
Men längden på kraftpilen som motsvarar friktionskraften är beroende på friktionskoefficiienten som är okänd.
Jag hittade därför bara på ett värde så att du skulle kunna rita pilen. Men du kan välja att använda 0,25 eller 0,63 istället om du vill.
Yngve skrev:L1vL skrev:Varför är 0,5 som friktionskoefficient självklart?
Det är det inte.
Jag tolkade din fråga som att du ville veta hur långa pilar du skulle rita,
Kraftpilarna som motsvarar tyngdkraften och normalkraften ska vara lika långa. Säg att du gör dem 2 cm långa.
Men längden på kraftpilen som motsvarar friktionskraften är beroende på friktionskoefficiienten som är okänd.
Jag hittade därför bara på ett värde så att du skulle kunna rita pilen. Men du kan välja att använda 0,25 eller 0,63 istället om du vill.
Okej, så den enda premissen för friktionskraften är dvs friktionskraften måste vara större än normalkraften? Eller lika med?
Friktionskoefficienten är ett tal som normalt sett är mellan 0 och 1.
Vilket betyder att -pilen ska vara kortare än -pilen.
Talet 1 är inte speciellt i sammanhanget.
Friktionskoefficienten kan vara större än 1. Till exempel hud på glas, gummidäck på asfalt (dragracing).
Det var därför jag skrev "normalt sett", där jag med "normalt" menade de sammanhang som gäller för gymnasiefysiken.
Yngve skrev:Det var därför jag skrev "normalt sett", där jag med "normalt" menade de sammanhang som gäller för gymnasiefysiken.
Gymnasiefysik eller inte spelar ingen roll. Förutom kanske att elever får den felaktiga uppfattningen att talet 1 är speciellt i sammanhanget. Det skulle vara bra med en uppgift om dragracing till exempel.
Tack så jättemycket för hjälpen!