2015 vår NOG
Hej! Jag har en fråga angående denna uppgift. Jag förstår hur jag ska lösa problemet mha informationen i (1) men HUR ska jag kunna lösa frågan med enbart information (2)? Förstår verkligen inte, tycker det var väldigt invecklat.
Svaret är nämligen D.
Förlåt, men vad betyder D?
Macilaci skrev:Förlåt, men vad betyder D?
Oj förlåt! D betyder ”Tillräcklig information för lösningen erhålls i (1) och (2) var för sig”
Tack. Precis.
Om du ritar ett Venn-diagram, blir det plötsligt självklart.
F: antalet flickorna
P: antalet pojkarna
FM: flickorna med moped
PM: pojkarna med moped
-----------------
P + F = 24
P = 2 * PM
F - FM = P - PM + 2
F - FM = FM + 4
-----------
Vi har tillräckligt många ekvationer.
Macilaci skrev:F: antalet flickorna
P: antalet pojkarna
FM: flickorna med moped
PM: pojkarna med moped
-----------------
P + F = 24
P = 2 * PM
F - FM = P - PM + 2
F - FM = FM + 4
-----------
Vi har tillräckligt många ekvationer.
Tack för hjälpen! Tycker verkligen denna uppgiften var jättesvår så har svårt att se sammanhangen eftersom det är så mycket ouppklarade detaljer. Det blir så rörigt i huvudet på mig. Hur ska jag kunna få reda på FM när det inte ens finns värden till alla variabler?:/ Tycker det känns som att det fattas ett eller två värden i (2). Hur ser ekvationen med värdena ut då?
Vi vet ju inte t.ex: att antalet pojkar och flickor är lika stora, eller totala antalet pojkar i klassen, eller totala antalet pojkar som har moped eller ej moped. Vi vet ju ingenting känns det som. Bara massa lösa trådar:/
Vi har ju 4 ekvationer och 4 okända värden. Behöver bara lösa ekvationssystemet (genom att t.ex. eliminera okända):
1) P + F = 24
2) P = 2 * PM
3) F - FM = P - PM + 2
4) F - FM = FM + 4
-------------------------
4) -> 5) F = 2 * FM + 4
3), 4) -> 6) P - PM + 2 = FM + 4
2), 6) -> 7) PM = FM +2
2), 7) -> 8) P = 2 * FM + 4
5), 8) -> P = F
osv
Macilaci skrev:Vi har ju 4 ekvationer och 4 okända värden. Behöver bara lösa ekvationssystemet (genom att t.ex. eliminera okända):
1) P + F = 24
2) P = 2 * PM
3) F - FM = P - PM + 2
4) F - FM = FM + 4
-------------------------
4) -> 5) F = 2 * FM + 4
3), 4) -> 6) P - PM + 2 = FM + 4
2), 6) -> 7) PM = FM +2
2), 7) -> 8) P = 2 * FM + 4
5), 8) -> P = F
osv
Tack, jag uppskattar verkligen tiden du lagt ner på att förklara. Tyvärr är det väldigt svårt för mig att förstå helt och hållet men ska klura på det lite till. Men detta är nog den svåraste NOG uppgiften jag gjort hittills. Är detta verkligen matte från åk 1 på gymnasiet? Är inte detta typ matte 2/3?
Ekvationssystem verkar vara matte 2
Det var egentligen jag som överkomplicerade lösningen.
Som sagt, Venn-diagrammet visar lösningen på en gång:
Hälften av pojkarna har moped:
Av dem som inte har moped är flickorna 2 fler än pojkarna:
Av flickorna är de som inte har moped 4 fler än de som har moped:
Det är klart att 4*PM = 24, PM=6, F=2*PM=12, P=2*PM=12