2^2n
uppgiften lyder: Ge exempel på en grundmängd M där det INTE går att bilda 2^2n delmängder med hjälp av operationerna snitt, union och komplement.
Är tacksam för svar då denna uppgift är väldigt svår för mig att förstå.
EDIT: Tråden låst.
Vad är n?
Den här frågan har vi haft uppe förr, och den skapade förvirring redan då.
https://gamla.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?id=131333
Henrik:
n är vilket tal som helst, alltså 2 upphöjt i (2 gånger n)
--------------------
Yngve:
jo jag vet men företog inte kommentarerna så jag skapade en ny tråd på den här nya sidan.
SWRR skrev :Henrik:
n är vilket tal som helst, alltså 2 upphöjt i (2 gånger n)
--------------------
Yngve:
jo jag vet men företog inte kommentarerna så jag skapade en ny tråd på den här nya sidan.
Var det alltså du som ställde frågan även i Gamla Pluggakuten?
Om ja - arbetar du fortfarande med den uppgiften från januari?
Om nej - varifrån har du fått uppgiften?
Det kanske ger en vägledning att se på den här texten om potensmängder.
Yngve:
nej inte samma person som skrev i förra inlägget. Vi har fått lång tid på oss att utföra den här uppgiften. Medans vi fortsätter eftersom det är en hemuppgift.
Men vill du hjälpa mig eller diskutera uppgiften?
----------
HT Borås
ska kolla upp det
Texten om potensmängder gav inget uppslag. Eftersom hemuppgiften omöjligen kan se ut som SWRR angett är det ingen mening att fortsätta tråden. Jag låser den nu.
SWRR skrev :Yngve:
nej inte samma person som skrev i förra inlägget. Vi har fått lång tid på oss att utföra den här uppgiften. Medans vi fortsätter eftersom det är en hemuppgift.
Men vill du hjälpa mig eller diskutera uppgiften?
Orsaken till att jag frågar är att frågeställaren i Gamla Pluggakuten skulle fråga läraren om uppgiften.
Och om det var du som var frågeställaren den gången så kanske du hade mer information.
Jag tänkte annars att ni kanske har samma lärare eftersom uppgiften är så speciell (och mystisk) och att denne lärare då kan ha givit mer information om uppgiften.
Om jag vore i dina kläder så skulle jag hantera uppgiften som en "öppen" fråga och som svar resonera lite kring vad som skulle kunna avses med frågeformuleringen och utifrån varje tolkning ge ett resonemang med möjliga sätt att ta sig an uppgiften.
Du finner gott om inspirationsmaterial till ett sådant arbete via länken jag postade tidigare.
En mystifikation är att uppgiften florerar på webben. Som:
"27 april 2017 19.03.17
En fråga som handlar om mängdlära
Ge exempel på en grundmängd M där det INTE går att bilda 2^2n delmängder med hjälp av operationerna snitt, union och komplement.
Snälla hjälp mig!
Samuel S
Svar:
Jag förstår inte frågan. Hur många element har M? Om M har n element, så har M 2n delmängder. Du skriver, att man skall bilda delmängder genom att använda de tre operationerna. Utgående från vilka delmängder?
Kjell Elfström"