2.2 delmängder av R - exempel mängden A=(0,1)
Hej!
Jag förstår inte beviset för att visa x<1 samt varför hon sedan skriver epsilon=1-x>0. I något steg kommer hon fram till 1-epsilon/2 tillhör mängden A, var kommer 1-epsilon/2 ifrån? Hur vet hon att den tillhör mängden A? Det sista där hon avslutar med 1-epsilon/2>x => x förstår jag inte. Varför vänder hon olikheten där ? Ska det inte vara att man visar x<1?
Vi ska inte visa att . Vi väljer medvetet ett tal sådant att
Sedan visar vi att hur vi än väljer talet kommer det finnas ett tal i mängden som är ännu större, dvs är inte en minsta övre begränsning.
Exempel: Låt
Då blir
Och talet
Eftersom tillhör mängden och dessutom är större än , måste vi dra slutsatsen att inte är en övre begränsning.
D4NIEL skrev:Vi ska inte visa att . Vi väljer medvetet ett tal sådant att
Sedan visar vi att hur vi än väljer talet kommer det finnas ett tal i mängden som är ännu större, dvs är inte en minsta övre begränsning.
Exempel: LåtDå blir
Och talet
Eftersom tillhör mängden och dessutom är större än , måste vi dra slutsatsen att inte är en övre begränsning.
men x<1 är en väl något som nämns i videon gällande suprenum? För hon säger ju " vi kan visa detta genom att för alla x<1 är x inte en övre begränsning till mängden A. " Var kommer ifrån?
Förstod du mitt exempel med ? Kan du räkna igenom ett exempel med ? Vad blir då? Vad blir talet ?
Istället för kan man till exempel välja eller
Det viktiga är att det nya talet är mindre än och att tillhör mängden.
D4NIEL skrev:Förstod du mitt exempel med ? Kan du räkna igenom ett exempel med ? Vad blir då? Vad blir talet ?
Istället för kan man till exempel välja eller
Det viktiga är att det nya talet är mindre än och att tillhör mängden.
Jag förstod ditt exempel med x= 0.8. Om x=0.9 så blir epsilon= 0.1 och talet 1-epsilon/2=0.95.
Jag förstår inte dina sista meningar där du säger "det viktiga är att det nya talet är mindre än epsilon och 1-nyatalet tillhör mängden". Vad är nya talet här? Vad är 1-nyatalet?
Det "nya talet" är till exempel eller eller något annat tal som är mindre än .
När du räknade fick du
Det är ett tal som ligger i mängden och som är större än . Alltså har du visat att inte är den minsta övre begränsningen till mängden eftersom du just hittat ett större tal i mängden.
Så länge du kan hitta större tal i mängden kan inte vara supremum.
D4NIEL skrev:Det "nya talet" är till exempel eller eller något annat tal som är mindre än .
När du räknade fick du
Det är ett tal som ligger i mängden och som är större än . Alltså har du visat att inte är den minsta övre begränsningen till mängden eftersom du just hittat ett större tal i mängden.
Så länge du kan hitta större tal i mängden kan inte vara supremum.
Okej. Mängden är alltså (0,1)?
Ja.
D4NIEL skrev:Ja.
Varför tar man 1-epsilon/2? Det har jag inte tänkt på. Kan det vara för att man flyttade x till högerledet så att man har 1-epsilon/2? Redan i klippet säger hon att 1-epsilon/2 tillhör mängden A utan att tydligt förklara var den där 1-epsilon kommer ifrån.
Man vill visa att vilket tal x man än väljer i mängden (0,1), så kan man hitta ett annat tal z som uppfyller villkoret x < z < 1, d v s x var inte supremum.
Hur skall man göra för att hitta ett sådant z? Vi skulle t ex kunna välja medelvärdet mellan x och 1, och för att slippa behöva fundera på ) och ] så väljer vi att införa variabeln y = 1-x. Då blir medelvärdet z = x+y/2. Eftersom x < x+y/2 < x+y=1 så måste z vara större än x men mindre än 1, d v s x är inte supremum för det finns (åtminstone) ett tal mellan x och 1.
Jag kallade min variabel för y i stället för epsilon för det är enklare att skrivapå datorn.
Smaragdalena skrev:Man vill visa att vilket tal x man än väljer i mängden (0,1), så kan man hitta ett annat tal z som uppfyller villkoret x < z < 1, d v s x var inte supremum.
Hur skall man göra för att hitta ett sådant z? Vi skulle t ex kunna välja medelvärdet mellan x och 1, och för att slippa behöva fundera på ) och ] så väljer vi att införa variabeln y = 1-x. Då blir medelvärdet z = x+y/2. Eftersom x < x+y/2 < x+y=1 så måste z vara större än x men mindre än 1, d v s x är inte supremum för det finns (åtminstone) ett tal mellan x och 1.
Jag kallade min variabel för y i stället för epsilon för det är enklare att skrivapå datorn.
Hm jag är osäker på om jag hänger med här. Var kommer z=x+y/2 ifrån när du införde y=1-x? Jag är bara nyfiken på var 1-epsilon/2 kommer ifrån? Daniel förklarade redan epsilon/2 ,men det är bara varför man subtraherar 1 från epsilon/2 som jag inte fattar. Jag är med på att hon kallade epsilon= 1-x >0 i klippet när hon säger låt x<1.
är avståndet mellan och .
Nu vill vi skapa vi ett nytt tal som ligger närmare
Ett exempel på att sådant tal som ligger närmare är . Det talet ligger mitt emellan och .
Det ligger på avståndet från 1.
Eftersom vi har lyckats konstruera ett tal som är större än men som ändå tillhör mängden har vi visat att inte är en övre begränsning till mängden.
D4NIEL skrev:är avståndet mellan och .
Nu vill vi skapa vi ett nytt tal som ligger närmare
Ett exempel på att sådant tal som ligger närmare är . Det talet ligger mitt emellan och .
Det ligger på avståndet från 1.
Eftersom vi har lyckats konstruera ett tal som är större än men som ändå tillhör mängden har vi visat att inte är en övre begränsning till mängden.
Så det nya talet kan illustreras såhär på tallinjen ? Epsilon anger avståndet mellan 1 och x dvs 1-x och epsilon/2 är mellan 1 och x. Som du säger vi vill att det nya talet som är närmare 1 ska vara epsilon/2 från 1 och dess avstånd är då 1-epsilon/2.
D4NIEL skrev:är avståndet mellan och .
Nu vill vi skapa vi ett nytt tal som ligger närmare
Ett exempel på att sådant tal som ligger närmare är . Det talet ligger mitt emellan och .
Det ligger på avståndet från 1.
Eftersom vi har lyckats konstruera ett tal som är större än men som ändå tillhör mängden har vi visat att inte är en övre begränsning till mängden.
När man ska visa att ett tal är större än x som tillhör mängden för att x inte kan vara det minsta övre begränsning , gör man det för att vi talar om "övre begränsning" ? eftersom man säger ju minsta övre begränsning.
destiny99 skrev:När man ska visa att ett tal är större än x som tillhör mängden för att x inte kan vara det minsta övre begränsning , gör man det för att vi talar om "övre begränsning" ?
Ja, eftersom det tydligen finns ett tal i mängden som är större än kan ju inte vara större än eller lika med alla tal i mängden. Alltså är inte en övre begränsning.
destiny99 skrev:
eftersom man säger ju minsta övre begränsning.
Den här delen av din fråga förstår jag inte, men vi behöver inte ens fundera över om är den minsta möjliga övre begränsningen eftersom inte ens är en övre begränsning.
Tanken i beviset är att när vi väljer ett tal i mängden (0,1) så har det ett avstånd till 1 ( = epsilon) och kan inte vara en övre begränsning eftersom till exempel talet med halva avståndet också ligger i intervallet (tillhör mängden)
D4NIEL skrev:destiny99 skrev:När man ska visa att ett tal är större än x som tillhör mängden för att x inte kan vara det minsta övre begränsning , gör man det för att vi talar om "övre begränsning" ?Ja, eftersom det tydligen finns ett tal i mängden som är större än kan ju inte vara större än eller lika med alla tal i mängden. Alltså är inte en övre begränsning.
destiny99 skrev:
eftersom man säger ju minsta övre begränsning.
Den här delen av din fråga förstår jag inte, men vi behöver inte ens fundera över om är den minsta möjliga övre begränsningen eftersom inte ens är en övre begränsning.
Så det du säger är en motsägelse till x>=M?
Ja, just det :-)