3 svar
222 visningar
Gloson1 behöver inte mer hjälp
Gloson1 326
Postad: 5 sep 2023 18:08

1 mattefråga som jag själv inte kan förstå lärarens svar till

Hejsan. Frågorna nedan gick min lärare igenom på en lektion idag, jag förstod allting förutom en viss del, vilken var följande:

 

En spellista innehåller 18 svenska låtar och 36 engelska. 

Hur många svenska låtar ska man lägga till för att andelen svenska låtar ska bli 50 %?

 

Min lärare löste denna såhär:

18 + x = 0.5 (54 + x)

18 + x = 27 + 0.5x

18 + x = 27 + 0.5x

0.5x x 2 = 9 x 2

X = 18

Min första fråga är: Varför multiplicerade hon även X i vänster led med 0.5, räckte det inte att multiplicera 54 med detta?

Detta är visserligen rätt, men jag hade ett annat sätt att beräkna detta:

18 + x = 54 - 18

Är någon av dessa uträkningar bättre än sen andra?

3,14ngvinen_(rebus..) 1225
Postad: 5 sep 2023 18:27

såhär hade jag löst denna uppgift. Detta mynnar ut in din lärares lösning och kanske förstår du nu varför vi multiplicerar med både x och 54 med 0,5. Eftersom vi vill bli av med nämnaren (54+x) måste vi multiplicera båda leden med detta. Man får inte glömma att det ALLTID finns en osynlig parantes kring täljare och nämnare vilket ger oss VL 0,5(54+x)

Hänger du med?

Gloson1 326
Postad: 5 sep 2023 18:33

Tack så mycket för svar, uppskattat det jättemycket

3,14ngvinen_(rebus..) 1225
Postad: 5 sep 2023 18:36

Ingen fara! 

För att svara på din andra fråga undrar jag om det enbart är ett sammanträffande att du får rätt svar.. dock kan jag missa något så du får gärna förklara hur du tänkte i din lösning!

Svara
Close