Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[FY 1/A] En snabb fråga om negativ acceleration
- navicular
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2013-07-21
- Inlägg: 74
[FY 1/A] En snabb fråga om negativ acceleration
Bäste pluggakutare!
Hur förhåller sig "retarderande" kraft och dragkraft vid negativ acceleration?
Vid en positiv acceleration så vet jag ju att dragkraften är större än den retarderande kraften (t. ex då dragkraften är en bilmotor och den retarderande kraften är asfalten).
Hur ser det då ut vid negativ acceleration (alltså vid en retarderande rörelse)?
Intuitivt så känns det som att friktionskraften/den retarderande kraften är större än dragkraften/bilmotorn vid negativ acceleration. Men den intuitionen strider mot mina fysikkunskaper som säger att ett sådant scenario skulle innebära att bilen inte rör på sig överhuvudtaget (?).
Någon som har koll?
Hojta till om jag formulerat mig otydligt!
Tack på förhand,
navicular
Senast redigerat av navicular (2014-01-13 13:21)
- motorboyxx
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2013-11-08
- Inlägg: 147
Re: [FY 1/A] En snabb fråga om negativ acceleration
Vad är det som säger att det motsatta förhållandet inte gäller (att drivkraften är större än friktionskraften)?
Om bilen åker bakåt, måste ju summan av alla krafter som verkar på den vara riktad bakåt.
"Imagination is more important than knowledge"
Albert Einstein
- navicular
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2013-07-21
- Inlägg: 74
Re: [FY 1/A] En snabb fråga om negativ acceleration
motorboyxx skrev:
Vad är det som säger att det motsatta förhållandet inte gäller (att drivkraften är större än friktionskraften)?
Om bilen åker bakåt, måste ju summan av alla krafter som verkar på den vara riktad bakåt.
Hur menar du nu? Att drivkraften är större än friktionskraften vid retardation? (Ifrågasätter inte det - har själv inte koll på hur det är - vill bara bringa klarhet i vad du menar.)
- joculator
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2012-09-12
- Inlägg: 3920
Re: [FY 1/A] En snabb fråga om negativ acceleration
Alt blir så mycket lättare om man definerar vilken riktning som är positiv.
Tag din bil. Rita figur (med bilen vänd åt höger).Låt oss säga att positiv riktning är åt höger.
När du nu trycker på gasen får du en kraft åt höger från motorn och en kraft åt vänster (friktion). Om du trycker lite på bromsen kommer hastigheten minska (retardation) och du har faktiskt en negativ acceleration. Efter ett tag stannar bilen. Då blir friktionen 0.
Om du nu lägger i backen och backar kommer du ha en negativ acceleration (positiv riktning är ju åt andra hållet) och friktionen kommer vara åt höger.
Tecknet framför accelerationen beror alltså på vilken riktning man sätter som positiv.
Ett annat exempel är om du kastar en boll rakt upp i luften. Om vi sätter positiv riktning som uppåt kommer du att ha en negativ acceleration (gravitationen, g) nedåt.
Men efter ett tag vänder bollen. Bollen kommer att röra sig fortare och fortare tills den träffar marken. Men accelerationen är fortfarande negativ (och du får en negativ hastighet).
Luftmotståndet är en negativ kraft på väg upp och en positiv kraft på väg ner.
Utan figur och positiv riktning kommer du få problem i fysiken.
- motorboyxx
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2013-11-08
- Inlägg: 147
Re: [FY 1/A] En snabb fråga om negativ acceleration
navicular skrev:
motorboyxx skrev:
Vad är det som säger att det motsatta förhållandet inte gäller (att drivkraften är större än friktionskraften)?
Om bilen åker bakåt, måste ju summan av alla krafter som verkar på den vara riktad bakåt.Hur menar du nu? Att drivkraften är större än friktionskraften vid retardation? (Ifrågasätter inte det - har själv inte koll på hur det är - vill bara bringa klarhet i vad du menar.)
Förlåt - om bilen åker bakåt är friktionskraften större än drivkraften. Friktionskraften är då riktad bakåt och drivkraften framåt, eftersom det är friktionen som gör att bilen kan åka alls.
Det första exemplet som du beskrivit är delvis rätt, men vänd på krafterna - om bilen åker framåt är friktionskraften riktad framåt och drivkraften bakåt. Om bilen åker bakåt är det helt enkelt det omvända förhållandet.
"Imagination is more important than knowledge"
Albert Einstein
- joculator
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2012-09-12
- Inlägg: 3920
Re: [FY 1/A] En snabb fråga om negativ acceleration
motorboyxx skrev:
navicular skrev:
motorboyxx skrev:
Vad är det som säger att det motsatta förhållandet inte gäller (att drivkraften är större än friktionskraften)?
Om bilen åker bakåt, måste ju summan av alla krafter som verkar på den vara riktad bakåt.Hur menar du nu? Att drivkraften är större än friktionskraften vid retardation? (Ifrågasätter inte det - har själv inte koll på hur det är - vill bara bringa klarhet i vad du menar.)
Förlåt - om bilen åker bakåt är friktionskraften större än drivkraften. Friktionskraften är då riktad bakåt och drivkraften framåt, eftersom det är friktionen som gör att bilen kan åka alls.
Det första exemplet som du beskrivit är delvis rätt, men vänd på krafterna - om bilen åker framåt är friktionskraften riktad framåt och drivkraften bakåt. Om bilen åker bakåt är det helt enkelt det omvända förhållandet.
Nej! Friktionen kan inte blir större än drivkraften när något står stilla! Då skulle man få oändlig acceleration gratis.
Om bilen åker bakåt finns det någon kraft som verkar bakåt (tex att bilen står i en uppförsbacka).
Och när bilen åker bakåt kommer friktionskraften verka framåt. Friktionen försöker alltid motverka rörelsen. Den kan aldrig ge rörelse själv.
Senast redigerat av joculator (2014-01-14 14:44)
- motorboyxx
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2013-11-08
- Inlägg: 147
Re: [FY 1/A] En snabb fråga om negativ acceleration
joculator skrev:
motorboyxx skrev:
navicular skrev:
Hur menar du nu? Att drivkraften är större än friktionskraften vid retardation? (Ifrågasätter inte det - har själv inte koll på hur det är - vill bara bringa klarhet i vad du menar.)Förlåt - om bilen åker bakåt är friktionskraften större än drivkraften. Friktionskraften är då riktad bakåt och drivkraften framåt, eftersom det är friktionen som gör att bilen kan åka alls.
Det första exemplet som du beskrivit är delvis rätt, men vänd på krafterna - om bilen åker framåt är friktionskraften riktad framåt och drivkraften bakåt. Om bilen åker bakåt är det helt enkelt det omvända förhållandet.Nej! Friktionen kan inte blir större än drivkraften! Då skulle man få oändlig acceleration gratis.
Om bilen åker bakåt finns det någon kraft som verkar bakåt (tex att bilen står i en uppförsbacka).
Och när bilen åker bakåt kommer friktionskraften verka framåt. Friktionen försöker alltid motverka rörelsen. Den kan aldrig ge rörelse själv.
Om det inte fanns någon friktion skulle bilen inte kunna röra på sig. Alltså måste friktionen vara kraften som gör att bilen kan röra sig.
Tänk dig att du springer. Då skjuter du dina fötter bakåt, och det är tack vare friktionskraften som fötterna "greppar" vid underlaget, vilket resulterar i att du springer framåt.
Det låter konstigt, men så är det.
"Imagination is more important than knowledge"
Albert Einstein
- joculator
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2012-09-12
- Inlägg: 3920
Re: [FY 1/A] En snabb fråga om negativ acceleration
Suck, ja det finns friktion. Men ingen friktionskraft. Inte förrän du försöker springa och dina fötter försöker skjuta ifrån mot marken, utan friktion skulle de bara glida (som på is).
Men om du hade haft friktionskraft innan du började springa så skulle dina fötter alltså slås undan, och så är det ju inte.
Friktionskraften är alltid en reaktion mot en rörelse. Inget försök till rörelse=ingen friktionskraft.
Sen skriver du "Om det inte fanns någon friktion skulle bilen inte kunna röra på sig.". Det är inte sant.
En bil som drivs via däcken skulle inte kunna starta, men en bil kan röra sig utan friktion tex genom att:
1. redan ha en rörelse när friktionen upphör
2. den drivs på annat sätt (tex raketer).
Och för er som tvivlar, tänk en rymdraket i rymden. Ingen friktion, går bra ändå.
- navicular
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2013-07-21
- Inlägg: 74
Re: [FY 1/A] En snabb fråga om negativ acceleration
joculator skrev:
Alt blir så mycket lättare om man definerar vilken riktning som är positiv.
Tag din bil. Rita figur (med bilen vänd åt höger).Låt oss säga att positiv riktning är åt höger.
När du nu trycker på gasen får du en kraft åt höger från motorn och en kraft åt vänster (friktion). Om du trycker lite på bromsen kommer hastigheten minska (retardation) och du har faktiskt en negativ acceleration. Efter ett tag stannar bilen. Då blir friktionen 0.
Om du nu lägger i backen och backar kommer du ha en negativ acceleration (positiv riktning är ju åt andra hållet) och friktionen kommer vara åt höger.
Tecknet framför accelerationen beror alltså på vilken riktning man sätter som positiv.
Ett annat exempel är om du kastar en boll rakt upp i luften. Om vi sätter positiv riktning som uppåt kommer du att ha en negativ acceleration (gravitationen, g) nedåt.
Men efter ett tag vänder bollen. Bollen kommer att röra sig fortare och fortare tills den träffar marken. Men accelerationen är fortfarande negativ (och du får en negativ hastighet).
Luftmotståndet är en negativ kraft på väg upp och en positiv kraft på väg ner.
Utan figur och positiv riktning kommer du få problem i fysiken.
Tack för ditt svar! Jag har koll på positiv och negativ riktning. Det jag undrar är vilken kraft som är störst vid negativ acceleration.
För att förklara vad jag menar med det så kan vi ju ta ditt exempel.
"När du nu trycker på gasen får du en kraft åt höger från motorn och en kraft åt vänster (friktion). Om du trycker lite på bromsen kommer hastigheten minska (retardation) och du har faktiskt en negativ acceleration."
Jag undrar helt enkelt hur krafterna 'ser ut' då man tryckt på bromsen och bilen retarderar. Är friktionskraft eller dragkraft (motorkraft) störst?
EDIT: Ser nu att du redogört för att friktionen aldrig kan vara större än drivkraften (mycket logiskt). Men jag kan fortfarande inte få bukt med hur det ser ut med krafterna vid negativ acceleration.
Senast redigerat av navicular (2014-01-14 09:06)
- Tooticki
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2014-01-14
- Inlägg: 1
Re: [FY 1/A] En snabb fråga om negativ acceleration
Jag utgår ifrån att du tänker på en bil som redan är i rörelse framåt. Om bilen retarderar är den bromsande kraften större än den framåtdrivande och den resulterande kraften är riktad bakåt. Eftersom bilen har en viss rörelseenergi kommer den att fortsätta framåt tills den resulterande kraften utfört ett lika stort arbete ( W=F * s ) som denna rörelseenergi.
- navicular
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2013-07-21
- Inlägg: 74
Re: [FY 1/A] En snabb fråga om negativ acceleration
Tooticki skrev:
Jag utgår ifrån att du tänker på en bil som redan är i rörelse framåt. Om bilen retarderar är den bromsande kraften större än den framåtdrivande och den resulterande kraften är riktad bakåt. Eftersom bilen har en viss rörelseenergi kommer den att fortsätta framåt tills den resulterande kraften utfört ett lika stort arbete ( W=F * s ) som denna rörelseenergi.
Tack så mycket! Du förstod helt rätt.
- joculator
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2012-09-12
- Inlägg: 3920
Re: [FY 1/A] En snabb fråga om negativ acceleration
Precis, du måste skilja på en bil i rörelse och en bil som står stilla. Om den står stilla kan bromsskraften aldrig vara större än dragkraften.
Men om den rör på sig kan den såklart det, annars kulle ju bilen inte minska sin hastighet.