Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[KE 1/A]Hur räkna man fram antal elektroner, protoner och neutroner
- Gugge93
- Medlem
- Registrerad: 2013-09-30
[KE 1/A]Hur räkna man fram antal elektroner, protoner och neutroner
Hej.
Har en fråga som jag skulle vilja ha en förklaring på hur man gör. Hur räkna man fram antal elektroner, protoner och neutroner, och vad har de för symboler när man räkna? Direkt ur Periodiska Systemet. Vi kan ta exempel Järn (Fe).
Jag tror att Atomnummer (som är 26) till Järn (Fe) är antalet protoner och neutroner (tror jag, är osäker).
Tack på förhand, uppskatta hjälpen.
- Malvan95
- Medlem
- Registrerad: 2010-11-27
Re: [KE 1/A]Hur räkna man fram antal elektroner, protoner och neutroner
Siffran angiven i övre vänstra hörnet på varje grundämnesruta på det periodiska systemet är atomnumret för ämnena, vilket är detsamma som deras protonantal.
Den siffra som anges i nedre vänstra hörnet är ämnenas masstal vilket är summan av atomerna och neutronerna.
Därför kan du få antalet neutroner om du subtraherar masstalet med atomnumret.
Antalet elektroner är detsamma som antalet protoner så länge en atom är oladdad.
I fallet med järn (Fe) är atomnumret 26 och således har järn 26 protoner och 26 elektroner.
Vad gäller antalet neutroner och masstal blir det lite knepigt då det kan variera mellan olika atomer (kallas att det finns olika isotoper av ämnet). I järns fall finns fyra stabila isotoper med masstal 54, 56, 57 och 58. I det periodiska systemet här ovan ser du dock att masstalet är angivet som 55,8457. Det ger oss antalet neutroner i medeltal, vilket är 29,8457 (masstalet-atomnumret=55,8457-26) stycken. Dock finns det ingen järnatom som har 29,8457 stycken neutroner utan de kan ha endera 28, 30, 31 eller 32 stycken. Det är dock antalet 29,8457 man får räkna med. Mer info för att förstå det där kan du säkert hitta om du googlar på masstal och isotoper.
Senast redigerat av Malvan95 (2013-11-21 13:56)
- Gugge93
- Medlem
- Registrerad: 2013-09-30
Re: [KE 1/A]Hur räkna man fram antal elektroner, protoner och neutroner
Tack så mycket Malvan95