Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Registrerad: 2008-07-18

[FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]

Vi arbetar för närvarande med planering inför att uppgradera Pluggakuten till en modernare variant av forum.

Vi vill nu ha input från er användare kring vilka funktioner som vi har i dagsläget som bara måste följa med, samt förslag på funktioner som vi i dagsläget saknar, men ni gärna vill se i det nya forumet.

Alla förslag är välkomna. Vilka funktioner vill du ha i det nya forumet?

Legitimerad apotekare, molekylärbiolog, kemist.
Doktorand vid institutionen för medicin, Göteborgs universitet.
Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

Ekologisk
Medlem

Registrerad: 2009-05-02

Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]

Mina förslag:

1. Helt nytt utseende!
2. En pluggakuten-App om det är möjligt att fixa.
3. Möjlighet att kunna markera och ta bort flera PM på samma gång med ett enkelt knapptryck.
4. En Like-knapp alternativt någon form av betygssättning på alla kommentarer till alla trådar. Ibland kan man tycka att vissa har skrivit jättebra svar och istället för att alla skriver applåder och grejer och "förstör" tråden så kan man visa sin uppskattning genom att trycka på en knapp bara.

Återkommer nog med fler förslag.

Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about.
Be kind.
Always.

statement
Moderator

Registrerad: 2012-09-07

1. [LÖST] bubblor på startsidan som TS kan kryssa i när den fått svar på sin fråga.
2. Redigera ett inlägg innom tiden 1 minut efter att man postat utan att det står "Senast redigerat av..."
3. Pluggakuten måste ladda snabbare!
4. Ta tag på kydyl så att han fixar sms-tjänsten för VIP
5. Lite fler saker i MathSymbolizer hade varit bra.

Håller med Eko's alla punkter.

Senast redigerat av statement (2012-11-05 12:46)

mrf
Medlem

Registrerad: 2008-12-04

mathJax. Gärna ett röstningsystem som på stackexchange.

Jannemannen
Medlem

Registrerad: 2009-06-09

1. En ny databas som inte tillåter att inlägg helt raderas utan endast har ett boolean-värde som är true/false för att ange om ett inlägg eller en tråd är raderad eller inte.

2. Jag gillar speciellt Ekologisks förslag om en like-knapp. Jag tycker dessutom att man kan ha ett score-system som visar hur många likes en användare har fått exempelvis under mätaren som visar hur många inlägg användaren har gjort.

3. En "Korrekt lösning"-knapp som kan användas av trådskaparen för att markera ett inlägg som leder till att uppgiften kunde lösas av trådskaparen.

Utöver det så håller jag med om både statements och Ekologisks punkter ovan.

Senast redigerat av Jannemannen (2012-11-05 13:02)

Fråga mig om: C#, Java, VB.NET

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Jag håller framförallt med om statements förslag på någon minuts "safe time" där man kan redigera triviala skrivfel utan att det ska synas "Senast redigerad av...". Like och score håller jag däremot inte alls om men det finns redan en tråd där detta diskuteras så en sådan eventuell diskussion kan ju fortsättas där.

Square
F.d. moderator

Registrerad: 2009-06-23

mrf skrev:

mathJax. Gärna ett röstningsystem som på stackexchange.

Det är väl mathJax som används på planetmath? Planetmath är alltid sjukligt seg på att ladda LaTeXen

http://planetmath.org/FreshmansDreamError.html

som ett exempel.. För mig tar det flera sekunder innan LaTeXen poppar fram.

Pluggakutens chatt! (den är inte till för läxhjälp)

Nörden
Medlem

Registrerad: 2009-02-23

På planetmath använder de fortfarande jsmath, som är oerhört segt. Mathjax är dock betydligt snabbare.

Sebelino
Medlem

Registrerad: 2009-12-20

Var är Läkaren när man behöver honom? :\

1. Möjlighet för trådskaparen att markera en fråga som besvarad, samt färgad markering på obesvarade trådar. På så sätt kan vi pluggakutare lätt se vilka de är som ännu inte har fått hjälp. Detta är högsta prioritet IMO.

2. En bumpa-knapp, så att man slipper stöka ned sin egna tråd med bump-inlägg.

3. Allt som de ovanför mig föreslår, utom förslaget om ett helt nytt utseende. Jag tycker vi ska vara ganska konservativa med sidans layout.

A scientist builds in order to learn; an engineer learns in order to build. -- Fred Brooks
Experimentiellt Chrome-tillägg för Pluggakuten för att rendera otaggade matteuttryck med MathJax.

Voidquest
F.d. moderator

Registrerad: 2011-08-23

Bättre funktionalitet vad gäller "lästa/olästa" inlägg vore bra. Främst menar jag då att trådar man läser (sista sidan om det finns flera) skall markeras som lästa automatiskt, så att man slipper använda "Markera alla trådar lästa"-länken stup i kvarten. Sedan tycker jag inte att trådar bör markeras som lästa bara för att det gått ett par timmar eller vad som nu gäller.

Robbas
Medlem

Registrerad: 2008-05-14

En variant på det som kommit upp tidigare, men en tack-funktion. Eventuellt att det finns olika nivåer för olika antal tack. 1000+ tack kanske är veteran, 2000+ tack veteran eller dylikt (:

Någon form av notifikation när man blir citerad.

Implementera webchatten i en flik på sidan, vilket skulle göra det lättare för användare att utnyttja chatten.

Lajka Pluggakuten på Facebook!

Personlig hemsida finns här.

Athymy
Medlem

Registrerad: 2011-07-22

Jag tycker absolut att det borde finnas en "like" eller "tack för hjälpen" knapp (eller något liknande). En app skulle också vara väldigt coolt big_smile

When in doubt, use a creative substitution.

statement
Moderator

Athymy skrev:

Jag tycker absolut att det borde finnas en "like" eller "tack för hjälpen" knapp (eller något liknande). En app skulle också vara väldigt coolt big_smile

En sync. funktion för bilder hade varit bra. (Dvs. fota bilder och lägga upp de i tråden direkt utan att behöva ladda upp på tinypic eller imgur)

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Registrerad: 2008-07-18

statement skrev:

En sync. funktion för bilder hade varit bra. (Dvs. fota bilder och lägga upp de i tråden direkt utan att behöva ladda upp på tinypic eller imgur)

Om du här syftar på att ladda upp bilder direkt på forumet så är det svårt att göra. Mängden utrymme som används på servern kommer kontinuerligt att öka ju längre tid som går, och det är inte hållbart då vi hela tiden måste betala mer för serverutrymme, samt den trafik bilderna medför.

Legitimerad apotekare, molekylärbiolog, kemist.
Doktorand vid institutionen för medicin, Göteborgs universitet.
Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

statement
Moderator

Matias Ekstrand skrev:

statement skrev:

Om du här syftar på att ladda upp bilder direkt på forumet så är det svårt att göra. Mängden utrymme som används på servern kommer kontinuerligt att öka ju längre tid som går, och det är inte hållbart då vi hela tiden måste betala mer för serverutrymme, samt den trafik bilderna medför.

Synd.

Zeeshan13
Medlem

Registrerad: 2012-11-06

Hej jag vill ha att hjälpa mig i svenska språket . Jag mycket intressant på men jag kan skriva och tala. Och matematik är litet svårt .hälsa från mig

Zeeshan13
Medlem

Registrerad: 2012-11-06

Zeeshan13 skrev:

Hej jag vill ha att hjälpa mig i svenska språket . Jag mycket intressant på men jag kan skriva och tala. Och matematik är litet svårt .hälsa från mig

Mr Ekvation
Medlem

Registrerad: 2012-09-17

Ett forum där man kan diskutera skulle inte skada!

Naturvetenskap åk 1

Jannemannen
Medlem

Mr Ekvation skrev:

Hur menar du?

Mr Ekvation
Medlem

Registrerad: 2012-09-17

Jannemannen skrev:

Mr Ekvation skrev:

Hur menar du?

Jag menar att det finns ju forum för matematik, fysik, biologi etc. Det skulle vara nyttigt med ett forum där det enbart är diskussioner. Jag gillar att diskutera, samtidigt är det nyttig träning inför när man skall diskutera och argumentera under lektionerna.

Jag hoppas att du förstod mig rätt nu smile.

Med vänliga hälsningar
Mr Ekvation!

Naturvetenskap åk 1

statement
Moderator

Mr Ekvation skrev:

Jannemannen skrev:

Mr Ekvation skrev:

Hur menar du?

Jag menar att det finns ju forum för matematik, fysik, biologi etc. Det skulle vara nyttigt med ett forum där det enbart är diskussioner. Jag gillar att diskutera, samtidigt är det nyttig träning inför när man skall diskutera och argumentera under lektionerna.

Jag hoppas att du förstod mig rätt nu smile.

Med vänliga hälsningar
Mr Ekvation!

Man kan ju alltid använda forumet övrigt

oggih
F.d. moderator

Förslaget om ett särskilt forum för olika typer av diskussioner har varit uppe tidigare. Forumet Övrigt finns ju som statement säger redan, men om intresset är stort kan det bli aktuellt att komplettera det med ett diskussionsforum.

Är för övrigt väldigt roligt (och motiverande!) att se att folk är så engagerade och har så många bra idéer och förslag smile

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

Ak_Force_
Medlem

Registrerad: 2012-04-13

Jag hoppas att denna tråd kommer att vara aktuell ett par dagar, skulle vilja komma med förslag, men jag har flera kapitel i två mattekurser som skall göras de närmsta dagarna, så nu måste jag dricka min glögg och äta bondkakorna i samband med matten.

Kul att höra i alla fall.

Senast redigerat av Ak_Force_ (2012-11-07 13:17)

☂ The quality of your questions determine the quality of your life.

oggih
F.d. moderator

Det är en lång väg kvar innan allt är färdigt med det nya forumet, så den här tråden kommer definitivt att vara aktuell även om ett par veckor. Ingen stress alltså smile

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

Jannemannen
Medlem

oggih skrev:

Det är en lång väg kvar innan allt är färdigt med det nya forumet, så den här tråden kommer definitivt att vara aktuell även om ett par veckor. Ingen stress alltså smile

Det låter som att utvecklingen av forumet redan är på gång, eller misstolkar jag nu?

Sidfot