Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[KE 1/A]Nat. basår. Heptans isomerer
- Skyplam
- Medlem
- Registrerad: 2011-10-10
[KE 1/A]Nat. basår. Heptans isomerer
Hejsan!
Rita strukturformler för och namnge åtta av heptans nio isomerer (molekylformel C7H16).
Hur tänker man här? Heptans strukturformel ser ju ut såhär: /\/\/\. Kan jag då så länge jag håller mig till detta antal "streck" placera ut dem på olika sätt, och få rätt? Eller hur ska jag tänka?
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Re: [KE 1/A]Nat. basår. Heptans isomerer
Du skall se till att låta de sju kolatomerna sitta ihop på alla tnkbara olika sätt. Det finns ett sätt där alla sju kolatomerna är på en linje. Om du har 6 kolatomer i rad kan du sätta den sjunde kolatomen på två olika sätt (om du sätter den på nr 1 eller 6 blir det sju-i-rad, sätter du den på nr 2 eller 5 blir det en variant, sätter du den på nr 3 eller 4 blir det en tredje). har du 5 kol i rad, kan du antingen sätta dit två metylgrupper (på flera olika sätt) eller en etylgrupp på mittenkolet. Fyra kol i rad ger bara en isomer, om jag ritat rätt.
- Skyplam
- Medlem
Så det måste inte vara 7 kol som stamkolväte för att det ska vara en heptanisomer? För om jag t.ex tar en isomer med 5 kol som stam: CH3-CH-CH-CH2-CH3
l l
CH3 CH3 (jag kan inte få till strukturformeln ordentligt här, men jag hoppas du förstår hur jag tänkt)
så blir ju namnet: 2,3 dimetyl-pentan. Är det en heptanisomer då?
Sen förstår jag inte det här med att det bara finns nio isomerer, det går ju att få ihop en uppsjö av varianter. Vad finns för regler där som jag missat?
Senast redigerat av Skyplam (2012-06-04 05:03)
- Smaragdalena
- Medlem
Alla mättade icke-cykliska kolväten med 7 kolatomer är heptaner. De flesta har namn som inte slutar på heptan.
När mannamnger ett kolväte, skall alltid alla substituenter ha så låga ordningstal som möjligt. Om man har en hexan med en extra metylgrupp på den femte kolatomen skall man numrera kolatomerna från andra hållet, så det blir en 2-metyl-pentan. Om två molekyler har samma namn, är det samma isomer.
Det blir faktiskt inte fler än 9 olika heptanisomerer - det tog en stund att hitta den sista, men det gick.
En heptan har 7 kol i kedjan.
Två heptaner har 6 kol i längsta kedjan.
5 heptaner har 5 kol i den längsta kedjan. En av dem har en etylgrupp som substituent, två av dem har två metylgrupper på samma kol och två av dem har två metylgrupper på olika kol.
En heptan har 4 kol i längsta kedjan, två metylgrupper på ett kol och en metylgrupp på det andra.
- Skyplam
- Medlem
Tack så mycket, nu förstår jag!
Skriver man den sista isomeren: 2-dimetyl-3-metylbutan eller 2,3-trimetylbutan?
- Smaragdalena
- Medlem
2,2,3-trimetylbutan.
- Skyplam
- Medlem
Okej, tack!
- kattenmedhatten
- Medlem
- Registrerad: 2014-08-22
Hej, jag väcker den här gamla tråden för att jag sitter och försöker förstå det här.. jag jobbar med heptans isomerer. jag förstår inte riktigt hur det fungerar. 2,3-dimetylpentan. 3,3-dimetylpentan. varför finns det inte 3,4-dimetylpenta tex? 2,4 finns ju? jag fattar inte?
- Smaragdalena
- Medlem
Man väljer alltid numreringen så att substituenterna får så lågt nummer som möjligt. Numrera dina kolatomer från andra hållet istället!