Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Nationella prov svenska

benjam1n
Medlem

Registrerad: 2011-02-06

Re: Nationella prov svenska

Typ runt 10

zlaatan
Medlem

Är det någon som minns baksidan? Kan ju komma någon fråga på den

Pluggplugg
Medlem

Registrerad: 2009-08-19

sista sidan var ju om brandutrymme. tex: om det brinner i en lägenhet så tänk på brandutrymme... eller nåt sånt. Vad tror ni att den kan symbolisrra? Jag tror att dörrarna i texten symboliserar vårt hjärta, att vi inte ska släppa in vem som helst, för det kanske blir mer eld, alltså ilska, lidand av den personen som är eldig... hahahs skum tolkning.........

If you never try, you never know

thismoment
Medlem

Ni är ju grymma, fick massor av ideer nu när jag läste era tankar osv!
Och här är dikten "Konflikten är löst":

Nu säger jag det för allra sista gången.
Sluta nu.
Om jag ser någon av er skjuta en gång till
då blir det ingen efterrätt.

Hör ni inte vad jag säger?

Då tar jag pistolerna
och gevären och granaterna och kanonerna.
Då kan ni inte ha dom
om ni bara håller på och skjuter på varandra hela tiden.
Nu får det vara slut.

Jag bryr mig inte om vem det var som började.
Det spelar ingen roll.
Sluta döda nu.
Sluta kriga.
Nu räcker det.
Nu får det vara slut.

Titta här vad tråkigt det ser ut,
trasiga hus, ensamma barn, döda människor överallt.
Ingen mat finns det, allt är förstört.
Nu får det vara nog. Nu får ni säga förlåt.
Gör det.
Säg förlåt till varandra.

Ja.

Ja gärna.
Jag förlåter dig gärna säger man när någon säger förlåt.
Nu får vi hjälpas åt att bygga upp städerna,
ta hand om dom övergivna människorna,
läka såren
och aldrig, aldrig göra om sådana här dumheter igen.

Nu äter vi risalamalta.

Det här med efterrätt, alltså det menas att först så får dom ingen efterrätt eftersom de har sådan ondska inom sig och att dem inte tar hand om varandra osv. Men senare i dikten står det liksom att de säger förlåt till varandra osv, och sen i slutet står det "nu äter vi risalamalta". Och det är det dem menar, att risalamalta är en efterrätt som ni kanske förstår, och eftersom dem förlät varandra så får dom äta efterrätten.

Förresten, vad tror ni det kommer komma för teman på uppsatsen? smile

zlaatan
Medlem

I "Konflikten är löst" känns det som författaren får krig att framstå som något barnsligt iaf. Men vad menas med bilden? Efterätten har väl antagligen något att göra med precis som du säger, ondska. Uppsatserna kommer väl antagligen handla om vad du gillar att göra, eller "brinner" för. Kanske beskriv någon egen upplevelse om kärlek eller när du varit riktigt arg.

thismoment
Medlem

Vad var det för bild nu igen? Har inget minne av det tyvärr. Ja du har nog rätt om uppsatsen, det här med att man ska skriva om något man brinner för är jag nästan säker på att det kommer. Men bra idéer du hade där! smile

zlaatan skrev:

I "Konflikten är löst" känns det som författaren får krig att framstå som något barnsligt iaf. Men vad menas med bilden? Efterätten har väl antagligen något att göra med precis som du säger, ondska. Uppsatserna kommer väl antagligen handla om vad du gillar att göra, eller "brinner" för. Kanske beskriv någon egen upplevelse om kärlek eller när du varit riktigt arg.

mimmi+9
Medlem

kan nån hjälp mig om dikten ''konflikten är löst'' jag fattar inte varför bilden och dikten hör ihop...

zlaatan
Medlem

Jag tror det var på olika städer typ, 3 med svart vit bild och en med färg. Såg ut som att det var krig på alla de bilderna. Fast har inget riktigt minne av den.

thismoment
Medlem

Ja juste, det var väl denna bilden: http://www.boalstrom.se/images/Orangeriet.jpg fast det var bara den ena bilden som var målad, resten var svartvitt.
Jo alltså vi i klassen tänkte så här.. Att allt är nästan dött, det är mörkt, bara krig och fattigdom, ingen glädje alls utan bara ondska, men då finner man ändå en gnista hopp genom att den ena bilden inte är svarvit, och det är liksom det lilla hoppet som dem har kvar eller hur man nu ska säga. Lite svårt att förklara men ni förstår nog lite.

mimmi+9
Medlem

juste...... det kan vara så...tack

thismoment
Medlem

De var så lite så smile

mimmi+9 skrev:

juste...... det kan vara så...tack

zlaatan
Medlem

Hur fick du tag i bilden?

mimmi+9
Medlem

text häftet heter eld och lågor, vad betyder det först och sen vilken text hör ihop med eld och lågor....vad tror ni....

hamid94
Medlem

Är det någon som har texthäftet ? smile

...???...
Medlem

Kul att se brinnande elever inför nationella prov, kul att alla delar med sig också. big_smile tongue
Vet inte riktigt vilka exakta texter som hör mest ihop med eld och lågor, men jag tror att ganska många av de gör det. Alla handlar iallfall nästan om nått som kan liknas med eld. Här är några sakar som kan liknas med
Eld kan liknas med: glödhet, brand, eldslåga, värme(kan vara känslor osv), livlighet, iver(stark önskan att få göra något), lidelse(stark känsla, passion) hänförelse, bli mycket entusiastisk(bli full av hänförelse), strid och kamp.

hoppas det hjälpte big_smile en fråga kan någon snälla förklara lite om "flickan med elektrist.."? eller vad det heter nu

mimeto
Medlem

Registrerad: 2011-02-05

Japp texterna är 8,dikterna 4 och sista sidan skydda dig och dina grannar mot brand! Men vad tycker ni om den sista meningen i texten om demonstranterna det låter så här : De hade ingenting att säga.Och de sa det,jag fattar inte riktigt vad det kan innebära? och kan ni säga nåt om Tänd ett ljus? smilesmile

...???...
Medlem

Eld och lågor: här är alla texter, det finns en dikt som jag har glömt vad den heter, kan ni komma på det?
charlotte gillar farten - och nuet
..????
flickan med elektriskt
brinner för barnen
konflikten är löst
jag blir så arrg - för småsakar
demonstranterna är vår tids freaks
kära Agnes
eld(dikten)
att lida är svårt(dikten)
tänd ett ljus och låt det brinna

mimeto
Medlem

Du har glömt Victor 16-starka känslor får mig att skriva smilesmile vad tycker du om tänd ett lus och bilden till dikten?

jackderips
Medlem

Registrerad: 2010-08-10

Här kommer lite information som ni kan använda er av.
Var snäll och utveckla det jag skrivit på något sätt.

#1 Artikel
Titel: Rallyförare
Den här texten handlar om en tjej som brinner för att köra rallybilar.
Hon började köra när hon var väldigt ung och hennes bror kör också rally och har vunnit några medaljer i sporten.

Bild: bilden är tagen på en bro och man ser en motorväg under där det är röda sträck.  Bilden är alltså tagen med hög eller låg slutarhastighet så att bilarna som kör ser suddiga ut.  Sträcken är röda och snabba vilket kan kopplas samman med värme vilket vidare kan kopplas samman med häftets titel eld och lågor.

Frågor som man skulle diskutera med kompisen bredvid

Vad brinner du för på din fritid?
Vad har texten med eld och lågor att göra?
Är detta en artikel,debatt,dikt eller novell?
Tillagd av mimeto
På vilka olika sätt kan man hitta kraft och energi när något känns motigt?
Vilka olika typer av känslor kan du hitta i häftens texter?
Titta på texthäftens bilder.Vad heter de?Vad säger de dig?Varför?
Kommer inte ihåg fler frågar.  Skriv gärna till om ni kommer på några!

Senast redigerat av jackderips (2011-02-06 10:49)

mimeto
Medlem

Du har glömt lämna mig ifred också och den sista texten som heter skydda dig och dina grannar mot brand! winkwink texterna är 13 med de sista!smile

jackderips
Medlem

Registrerad: 2010-08-10

#3 Dikt
Titel: Krig (Kommer inte ihåg exakt)
Den här texten handlade om någon som tyckte det var dåligt med krig och att vi borde skämmas över att vi krigar.  Hon/han tyckte även att man borde bygga upp allt och hjälpas åt.   Hon brann inombords för att stoppa kriget.

Bild: En bild på tre tavlor varav en utav dem lyser gult och de andra är gråa.

...???...
Medlem

fattar inte heller den meningen "De hade ingenting att säga.Och de sa det" vad fan kan det betyda?hmm

mimeto
Medlem

Vi fick några frågor till som är :
På vilka olika sätt kan man hitta kraft och energi när något känns motigt?
Vilka olika typer av känslor kan du hitta i häftens texter?
Titta på texthäftens bilder.Vad heter de?Vad säger de dig?Varför? smilesmile
Ni kanske kan svara på nån av de frågorna om ni orkar winkwink

mimeto
Medlem

Jag har ingen ide om den mening,snälla nån som kommer på nåt sriv!!! och tänd ett ljus text och bilden va tycker ni? smile big_smile

danne123321
Medlem

Registrerad: 2010-02-28

Jag läste aldrig skydda dina grannar mot brand, fan! Snälla, förklara vad den handlade om. Det skulle vara jätte-snällt om någon kunde sammanfatta den. smile

Sidfot