Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » Varför leder en jonlösning ström?

Varför leder en jonlösning ström?

Läkaren
Medlem

Registrerad: 2009-11-02

Varför leder en jonlösning ström?

Min lärare förklarade för mig, men jag förstod inte riktigt - trots att jag frågade henne 1000 gånger. Detta leder således till att jag vänder mig till er.

Det är inte längre "nödvändigt" att veta svaret, då "kursen" är avslutad inom no:n. Jag blev mycket väldigt glad över mitt betyg. Jag anser, att det fortfarande är viktigt att ta reda på det. Detta beror på att vi förmodligen kommer repetera allt i gymnasiet.

Tack på förväg big_smile

Senast redigerat av Läkaren (2010-02-20 11:00)

Natur Natur 2:an i Gymnasiet

mehinger
Medlem

Registrerad: 2008-11-27

Re: Varför leder en jonlösning ström?

Vi kan definiera en elektrisk ström som laddade partiklar som rör sig. De laddade partiklarna kan vara elektroner i en koppartråd, men det kan också joner som förflyttar sig i en lösning. Det är det allra enklaste svaret till varför en jonlösning leder ström.

Om man ska gå lite mer in på djupet, kan man säga såhär. Låt oss säga att du stoppar ned två doppelektroder, kopplade till en lampa och ett batteri i en jonlösning. Batteriet levererar elektroner till en av elektroderna, katoden. Om det inte finns några positivt laddade joner i lösningen som kan ta upp elektronerna, så händer just inget mer.

Men om det finns positiva joner, så kan de ta upp elektronerna som batteriet levererar till katoden. Å andra sidan behöver batteriet ta upp elektroner från lösningen, och det kan det bara göra om det finns negativa joner som kan släppa ifrån sig sin(a) extra elektron(er).

Där har du alltså ett lite mer ingående svar på varför en jonlösning kan leda ström. Hoppas det hjälpte! :-)

MEU: Allt du behöver för MVG i kemi, biologi, naturkunskap, projektarbete m.m.!

Läkaren
Medlem

mehinger skrev:

Vi kan definiera en elektrisk ström som laddade partiklar som rör sig. De laddade partiklarna kan vara elektroner i en koppartråd, men det kan också joner som förflyttar sig i en lösning. Det är det allra enklaste svaret till varför en jonlösning leder ström.

Om man ska gå lite mer in på djupet, kan man säga såhär. Låt oss säga att du stoppar ned två doppelektroder, kopplade till en lampa och ett batteri i en jonlösning. Batteriet levererar elektroner till en av elektroderna, katoden. Om det inte finns några positivt laddade joner i lösningen som kan ta upp elektronerna, så händer just inget mer.

Men om det finns positiva joner, så kan de ta upp elektronerna som batteriet levererar till katoden. Å andra sidan behöver batteriet ta upp elektroner från lösningen, och det kan det bara göra om det finns negativa joner som kan släppa ifrån sig sin(a) extra elektron(er).

Där har du alltså ett lite mer ingående svar på varför en jonlösning kan leda ström. Hoppas det hjälpte! :-)

Tack, men vad är doppelelektroder för något? Är det en katod (positivt laddad) och en anod (negativt laddad). Det borde vara det - annars är det ologiskt för mig. smile Du definierade att joner kunde förflytta sig, men det enda jag läser är att elektroner förflyttar sig i lösningen, om jag har förstått det korrekt. Det är väl inga joner som förflyttar sig? Detta kanske var ett exempel på hur en jonlösning kan leda ström.

Tack ändå, det var superschysst!

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

mehinger skrev:

Så då blir det alltså en slags elektrolys när man testar en lösnings ledningsförmåga med doppelektrod, eller?

//oggih

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

Läkaren
Medlem

Lol, Oggih stal min tråd. xD

Koskow
Avstängd

Registrerad: 2012-10-30

varför behöver batteriet ta upp elektroner?

We cannot be sure of having something to live for unless we are willing to die for it...
          Its a revolution and we are going to take it...
                                                I dont care if i fall as long as someone else picks up my gun and keeps on shooting

syntetikern
Medlem

Registrerad: 2009-11-20

oggih skrev:

mehinger skrev:

Så då blir det alltså en slags elektrolys när man testar en lösnings ledningsförmåga med doppelektrod, eller?

//oggih

Det stämmer,  har för mig att vi diskuterat det i en tråd förut :-).

Koskow
Avstängd

Registrerad: 2012-10-30

någon som bet varför batteriet vill ta upp elektroner?

We cannot be sure of having something to live for unless we are willing to die for it...
          Its a revolution and we are going to take it...
                                                I dont care if i fall as long as someone else picks up my gun and keeps on shooting

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Det måste bli en sluten strömkrets för att det skall kunna gå en ström genom, eller för att den spontana kemiska reaktionen skall kunna ske - man kan se det från båda hållen.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » Varför leder en jonlösning ström?

Sidfot