Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

hmmm

ina
Medlem

Registrerad: 2009-04-06

hmmm

Tja!

Ok, jag har en liten kluring om man nu kan kalla det så, som jag själv inte vet svaret på, men som jag länge undrat över, men som ni mattesnillen därute säkert hört många ggr förut (i någon form) och kan svara på.
Själv ser jag det som ett bevis på att matte är helt ologiskt!

3 personer skulle checka in på ett hotel (uppenbarligen i något u-land) och betalade 10:- var för ett rum (30:- totalt). De gick upp för att kika på rummet, och lämnade piccolon att ta upp väskorna. När personerna hade gått, så kände hotellägaren att han hade blåst sina gäster på pengar, och ville att piccolon skulle ta med sig 5:- tillbaka till gästerna när han gick upp med väskorna. Piccolon tog de 5 kronorna och väskorna med sig bort till hissen, men när han stod där och väntade på att hissen skulle komma, så tänkte han att han kan ju inte dela 5:- på 3 personer, utan han stoppade 2:- i sin egen ficka och gav sedan 1:- var till de 3 gästerna.

När piccolon gav tillbaka gästerna var sin krona, så hade ju gästerna alltså bara betalat 9:- var. 9 kronor gånger 3= 27:-, plus de 2 kronorna som piccolon stoppade på sig, det blir ju bara 29:-. Så vad hände med den sista kronan?

One who asks a question is a fool for five minutes; one who does not ask a question remains a fool forever.

Gautso
VIP-medlem

Registrerad: 2009-04-02

Re: hmmm

Jag har svarat på det här på ett annat forum, så jag klistrar in vad jag svarade där. Versionen som jag svarade på såg ut såhär:

3 personer hade checkat in på ett hotell, hotellrummet kostade 25:- och alla tre gav en tia var, dom skulle därför få tillbaka 5:- men dom kunde inte dela på 5:- så de bestämde sig för att ge 2:- till piccolon som hade hjälp dem med växeln. Dom fick då 3:- tillbaka som dom delade och fick en krona var.

Så då hade alla då betalat 9:- (10kr - 1kr som dom fick tillbaka) 9x3=27:- plus de två kronor som de gav till piccolon = 29:-

Mitt svar blev:

Totalt = Det de betalade från början, alltså 30kr
Rum = Det de betalade för rummen alltså 25 kr
Växel = Det de fick tillbaks, alltså 3 kr
Dricks = Det de betalade piccolon, alltså 2 kr.
29 = Det som sägs vara lika med "Totalt", men som inte visar sig vara det.

Vi vet det här:

Totalt = Rum + Växel + Dricks

Problemet säger att männen betalade 9*3 kr, i praktiken är detta samma sak som att de betalade 30 kr och fick tillbaks 3 i växel, altså:

27 = Totalt - Växel

Sen så lägger problemet till "Dricks" och påstår att det då svarar mot "Totalt":

29 = Totalt - Växel + Dricks

Nu ska vi undersöka vad dessa 29 kronor egentligen svarar mot:

Vi sätter in uttrycket för "Totalt" (det jag skrev högre upp) i vår lilla ekvation:

29 = Rum + Växel + Dricks - Växel + Dricks

Det finns ett positivt växel och ett negativt, så de tar ut varandra, det vi får kvar är då:

29 = Rum + Dricks + Dricks

Vi vet att detta INTE svarar mot "Totalt". Alltså har vi då "bevisat" att problemets sätt att tänka är fel.

I klarspråk: Det som händer är att vi har 30 kronor, dessa 30 kronor består av Rum, Dricks och Växeln. Vi tar bort Växeln när vi räknar 3*9. Alltså består dessa 27 kronor av Rum och Dricks. Nu märker vi att Dricks redan är inräknad i dessa 27 kronor. Men problemet lurar en och påstår att vi borde få det totala antalet pengar efter att vi har lagt till 2 kr i Dricks (men som sagt så är dessa redan inräknade, det som saknas för att få 30 kronor igen är de tre kronorna männen fick i växel).

Sidfot