Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Rita ut grafen för en funktion

abc123abc
Medlem

Registrerad: 2016-09-13

[HSM] Rita ut grafen för en funktion

Hej,
jag har stött på en uppgift där jag ska rita ut grafen för en funktion som ser ut så här:
LaTeX ekvation
Jag har tagit reda på definitionsmängden och den är x>2 samt x inte kan vara noll.
Detta eftersom att naturliga talet LaTeX ekvation varken kan bli noll eller negativt.
Dock så vet jag inte hur jag ska gå vidare för att kunna börja rita ut grafen.

Alla tips uppskattas

MVH

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [HSM] Rita ut grafen för en funktion

Har funktionen några maximi- eller minimivärden?

sprite111
Medlem

Registrerad: 2011-02-08

Brukar man inte kolla hur en Ln(x) kurva ser ut utan formateringar.
Sen kollar man hur formateringarna, ex (-1/4) och det innanför parentesen påverkar ursprungliga ln(x).
Så här ser en ln(x) kurva ut.
https://s27.postimg.org/oa0sh6atv/Logex.png

t.ex. Vad gör LaTeX ekvation Tänk speciellt på vad minustecknet gör med den ursprungliga Ln(x) kurvan.

Kanske finns enklare sätt att rita den på. Jag har inte världens koll på detta men såg att ingen svarat på länge :)

Senast redigerat av sprite111 (2017-02-04 18:26)

Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin.
//John von Neumann

abc123abc
Medlem

Smaragdalena skrev:

Har funktionen några maximi- eller minimivärden?

Det framgår inte i uppgiften om den har det. Är det något man kan undersöka?
Tänker mig att man kan stoppa in ett värde för x som gränsar mot 2, t.ex. 2.1 och då får man ett värde på y som är 4.76 avrundat. Stoppar man in ett väldigt högt värde för x t.ex. 2000 så får man ett värde på y som är -3.95. Eftersom att definitionsmängden inte är avgränsad på höger sida så antar jag att värdemängden för funktionen är något i stil med Vf = ]-infinity,5] så minimivärdet är då negativt oändlighet.

Kurvan skär x-axeln när x = 5.   

Undersöker man sedan grafen av logaritmfunktionen f(x) = ln(x) med hänsyn till vad ett minustecken gör för skillnad så som Sprite11 föreslog, så kan man nog komma fram till en ungefärlig ritning av grafen. Men den blir inte så exakt.

Tack för svaren

Senast redigerat av abc123abc (2017-02-08 02:38)

sprite111
Medlem

Registrerad: 2011-02-08

Tror om man skrivit in x=5, och kurvans asymptot samt har rätt form på linjen så ska det nog inte behöva vara mer precist yikes

Kanske skriva ut en punkt till utöver (5,0) hmm.

Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin.
//John von Neumann

abc123abc
Medlem

Aha ja, det där med asymptot är nog något jag behöver öva på.
Tack för svar

Sidfot