Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSM] Rita ut grafen för en funktion
- abc123abc
- Medlem
- Registrerad: 2016-09-13
[HSM] Rita ut grafen för en funktion
Hej,
jag har stött på en uppgift där jag ska rita ut grafen för en funktion som ser ut så här:
Jag har tagit reda på definitionsmängden och den är x>2 samt x inte kan vara noll.
Detta eftersom att naturliga talet varken kan bli noll eller negativt.
Dock så vet jag inte hur jag ska gå vidare för att kunna börja rita ut grafen.
Alla tips uppskattas
MVH
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Re: [HSM] Rita ut grafen för en funktion
Har funktionen några maximi- eller minimivärden?
- sprite111
- Medlem
- Registrerad: 2011-02-08
Brukar man inte kolla hur en Ln(x) kurva ser ut utan formateringar.
Sen kollar man hur formateringarna, ex (-1/4) och det innanför parentesen påverkar ursprungliga ln(x).
Så här ser en ln(x) kurva ut.
t.ex. Vad gör Tänk speciellt på vad minustecknet gör med den ursprungliga Ln(x) kurvan.
Kanske finns enklare sätt att rita den på. Jag har inte världens koll på detta men såg att ingen svarat på länge :)
Senast redigerat av sprite111 (2017-02-04 18:26)
Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin.
//John von Neumann
- abc123abc
- Medlem
Smaragdalena skrev:
Har funktionen några maximi- eller minimivärden?
Det framgår inte i uppgiften om den har det. Är det något man kan undersöka?
Tänker mig att man kan stoppa in ett värde för x som gränsar mot 2, t.ex. 2.1 och då får man ett värde på y som är 4.76 avrundat. Stoppar man in ett väldigt högt värde för x t.ex. 2000 så får man ett värde på y som är -3.95. Eftersom att definitionsmängden inte är avgränsad på höger sida så antar jag att värdemängden för funktionen är något i stil med Vf = ]-infinity,5] så minimivärdet är då negativt oändlighet.
Kurvan skär x-axeln när x = 5.
Undersöker man sedan grafen av logaritmfunktionen f(x) = ln(x) med hänsyn till vad ett minustecken gör för skillnad så som Sprite11 föreslog, så kan man nog komma fram till en ungefärlig ritning av grafen. Men den blir inte så exakt.
Tack för svaren
Senast redigerat av abc123abc (2017-02-08 02:38)
- sprite111
- Medlem
- Registrerad: 2011-02-08
Tror om man skrivit in x=5, och kurvans asymptot samt har rätt form på linjen så ska det nog inte behöva vara mer precist
Kanske skriva ut en punkt till utöver (5,0) hmm.
Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin.
//John von Neumann
- abc123abc
- Medlem
Aha ja, det där med asymptot är nog något jag behöver öva på.
Tack för svar