Meddelande

Nya Pluggakuten lanseras första kvartalet 2017. Läs mer här

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

[FY 1/A] Tryck och kraft

likafort
Medlem

Registrerad: 2017-01-10

[FY 1/A] Tryck och kraft

Hejsan! Två frågor som jag gärna vill ha hjälp med.

1) Gustav har kraftigt nedsatt lungfunktiln och behöver extra syrgas för att klara sig. Han har en liten syrgasflaska med volymen 2.5 l som han kan använda när han ska vara borta några timmar. Trycket i flaskan är nu 10 MPa.

a) Hur länge räcker innehållet i flaskan om Gustav använder 2,0 l syrgas per minut med ett tryck på 100 kPa?
b) När syrgasflaskan är full är trycket i flaskan 20 MPa. Då räcker den lite mer än dubbelt så lång tid som när trycket är 10 MPa. Förklara varför.

2) Wilma som är 170 cm lång och väger 65 kg står på balkongräcket som är 3 m över snöytan nedanför. Wilma faller ner från balkongräcket och landar på rygg i den mjuka snön. Det avtryck on lämnar blir cirka 0.4 m djupt.

a) Med vilken genomsnittlig kraft bromsar snön i Wilmas fall?

Inlägg återskapat av moderator. Se regel 1.7./Russell

Senast redigerat av likafort (2017-01-11 04:32)

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 1/A] Tryck och kraft

Gör en tråd till varje fråga, det blir så rörigt annars. Klipp bort Wilma från den här tråden och klistra in henne i en egen tråd!

Visa också hur du har tänkt själv på frågorna. Meningen med Pluggakuten är att du skall få den hjälp du behöver för att kunna lösa uppgifterna själv, inte att någon annan skall lösa dem åt dig.

Tryck * volym är konstant (om temperaturen inte ändras).

likafort
Medlem

Jag tänker att volymen i syrgasflaskan är 2.5 * 10^-3 m3 och trycket 10 MPa (som sagt). Jag tänker även att när det inte går att använda flaskan längre, är trycket utifrån lika stort som inifrån (100 kPa).

Går det att ställa upp ekvationen

(10 * 10^6 - 100 000) * 2,5 * 10^-3 = x * 100 000 * 2,0 * 10^-3

Alltså pV=pV där x = antalet minuter.

likafort
Medlem

Någon? sad

bebl
Medlem

Registrerad: 2009-04-21

Ja du kan använda  pV=pV. men du bör inte skriva det på det viset utan vara tydligare och skriva det som

som LaTeX ekvation   dvs att produkten av tryck LaTeX ekvation och volym LaTeX ekvation        LaTeX ekvation

är detsamma vid två olika tillfällen LaTeX ekvation och LaTeX ekvation om temperaturen LaTeX ekvation hela tiden under förflyttningen

från händelse LaTeX ekvation  tillhändelse LaTeX ekvation har varit konstant  LaTeX ekvation

Ett specialfall av gasernas allmänna tillståndslag (där prop. konstantenen LaTeX ekvation ) har eliminerats

LaTeX ekvation   och  LaTeX ekvation

likafort
Medlem

Jag tänker dock att maxtrycket som kan användas i flaskan är 9,9 MPa pga man ej ska skapa ett undertryck där (dvs ifall den når 0 Pa). Är detta rätt?

Jag får svaret 2h då jag beräknar det genom att skriva;

(pV)1 = (pV)2 * x där x = antalet minuter.

Är detta rätt? big_smile

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Registrerad: 2012-02-02

Det verkar rimligt, men du behöver lära dig att skriva tydligare vad det är du försöker räkna ut, inte bara vräka på en massa siffror utan att förklara tydligt vad allt betyder.

Du har rätt i att det inte kan bli undertryck (där har du nästan svaret på b-frågan).

Har inte Wilma fått en egen tråd, eller har du bara glömt att radera henne här?
EDIT: Jag såg att hon fått en tråd. Bra!

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-10 23:02)

likafort
Medlem

Vad är svaret på B-frågan om du vet det? smile

likafort
Medlem

-

Sidfot