Meddelande

Nya Pluggakuten lanseras första kvartalet 2017. Läs mer här

Om du vill prata med andra användare (inte om uppgiftsfrågor), kan du göra det i chatten.

Att tänka på när man skapar en ny tråd:
   - Skriv tydliga rubriker där du om möjligt anger både ämne och nivå för frågan.
      Exempel: "[KE A] balansering av formel". Undvik saker som "HJÄLP!!!" och "SNÄLLA!!".
   - Visa alltid hur du har försökt. Då är det mycket enklare att hjälpa till.
   - Korsposta ej! Det är inte tillåtet att posta samma tråd flera gånger.
   - Bumpa inte din tråd mer än en gång per dygn.

Se alla regler här. Om dessa regler ignoreras kommer en varning att delas ut, som kan följas av en avstängning.

[HSF] Friktionskraft

sussii
Medlem

Registrerad: 2015-11-27

[HSF] Friktionskraft

Hej, frågar ännu en fråga men den här gången handlar det om riktningen på friktionskraften som jag inte riktigt förstår hur jag ska tänka kring.

En bil startar från vila på horisontellt underlag och börjar att röra sig framåt. När bilen accelererar är medelvärdet av friktionskrafterna från marken som verkar på bilens fyra däck

Antag att bilen är framhjulsdriven. I så fall är friktionskrafterna från marken som verkar på bilens framdäck  ,

och friktionskrafterna från marken som verkar på bilens bakdäck är

Eftersom friktionskraften agerar i motsatt riktnig samt är vinkelrätt till normailkraften borde riktningen vara bakåt. Men nu är det olika situationer så jag vet inte hur jag ska tänka.

svarsalternativen är:
riktad framåt
riktad bakåt
lika med noll

Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand!

Henrik E
Medlem

Från: Stockholm
Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSF] Friktionskraft

Om det varit iskana hade hjuken snurrat fritt. Friktionen är riktad så att den hindrar framhjulens rotation.

sussii
Medlem

Henrik E skrev:

Om det varit iskana hade hjuken snurrat fritt. Friktionen är riktad så att den hindrar framhjulens rotation.

Men har jag fel då jag tänker att den första friktionskraften är riktad bakåt?

sussii
Medlem

Henrik E skrev:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Kan du förklara lite tydligare? smile

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Registrerad: 2012-02-02

Åt vilket håll snurrar framhjulen (när man kör framåt), i förhållande till själva bilen?

sussii
Medlem

Smaragdalena skrev:

Åt vilket håll snurrar framhjulen (när man kör framåt), i förhållande till själva bilen?

Den snurrar väll enligt klockans riktning dvs framåt?

Senast redigerat av sussii (2017-01-09 18:55)

sussii
Medlem

Jag har kommit fram till att både den första och andra är riktad framåt men jag förstår inte riktigt trean.

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Vad menar du? Att friktionskraften på famdäcken är riktad framåt? Att friktionskraften mot (de icke drivande) bakhjulen också är riktad framåt? Vad menar du med trean?

sussii
Medlem

Smaragdalena skrev:

Vad menar du? Att friktionskraften på famdäcken är riktad framåt? Att friktionskraften mot (de icke drivande) bakhjulen också är riktad framåt? Vad menar du med trean?

Det är tre frågor i ett egentligen så då menar jag att svaret på båda 1 och 2 blir att friktionskraften är riktad framåt och när det kommer till trean till "och friktionskrafterna från marken som verkar på bilens bakdäck är" så tror jag att det blir noll eftersom krafterna inte verkar på hjulen men är osäker

sussii
Medlem

Tänker jag att när jag säger att riktningen på de 2 första frågorna är framåt och den sista är lika med noll?

Smaragdalena
Gy-lärare (Ke, Ma)

Är första frågan medelvärdet, andra om framhjulen och tredje om bakhjulen? I så fall håller jag med om att kraften är riktad framåt - så att framhjulens försök att skjuta iväg resten av världen bakåt motverkas. Håller med om att friktionskraften på bakhjulen är 0.

Påminner mig om en (mycket gammal) skämtteckning om den unga söta damen som försökte få igång sin bil på den hala vägen och sandade under framhjulen (bilar var nästan alltid bakhjulsdrivna på den tiden) med motiveringen att "det var ju de hjulen som vägrade dra!"

sussii
Medlem

Smaragdalena skrev:

Är första frågan medelvärdet, andra om framhjulen och tredje om bakhjulen? I så fall håller jag med om att kraften är riktad framåt - så att framhjulens försök att skjuta iväg resten av världen bakåt motverkas. Håller med om att friktionskraften på bakhjulen är 0.

Påminner mig om en (mycket gammal) skämtteckning om den unga söta damen som försökte få igång sin bil på den hala vägen och sandade under framhjulen (bilar var nästan alltid bakhjulsdrivna på den tiden) med motiveringen att "det var ju de hjulen som vägrade dra!"

Tack så mycket!

Sidfot