Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] laddningar på atomer

[KE 1/A] laddningar på atomer

Liinnii
Medlem

Registrerad: 2011-09-07

[KE 1/A] laddningar på atomer

Med hjälp av ädelgasregeln och grundämnenas plats i periodiska systemet kan man lätt räkna ut vilken laddning olika atomjoner har. Men jag förstår inte riktigt hur man gör det ändå..

"Ämnena i grupp 2, har två valenselektroner och bildar tvåvärt positiva joner med två positiva laddningar. hos dessa behöver varje atom avge två elektroner för att uppnå samma elektronstruktur som en ädelgasatom".
Jag är med på att grupp två har två valenselektroner, men vad då ska dom avge två elektroner vad är det ju minus 4.. förstår verkligen inte hur jag ska se detta.. :S

Ädelgasstruktur är ju när det är 8 elektroner i yttersta skalet

"Ämnena i grupp 17 har sju valenselektroner. En halogenatom får ädelgasstruktur genom att ta upp en elektron och bildar därför en jon med en negativladdning." Detta förstår jag dock eftersom jag vill ha 8 elektroner i yttersta skalet.

Senast redigerat av Liinnii (2016-12-25 15:33)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [KE 1/A] laddningar på atomer

Neon har 2+8 elektroner. Magnesium har 2+8+2 elektroner. (Jag råkade skriva kalcium först.)

Senast redigerat av Henrik E (2016-12-25 16:57)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Kalcium har 2+8+8+2 elektroner i de olika skalen.

En magnesiumatom, exempelvis, har två elektroner i sitt yttersta skal. Innan för det skalet är det ädelgasstruktur (som neon). Om en magnesiumatom förlorar sina två yttersta elektroner, tappar den alltså två negativa laddningar. Då får magnesiumjonen laddningen +2, och får 8 elektroner i sitt yttersta skal.

Jag blir väldigt nyfiken på hur du fick fram siffran -4!

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Smaragdalena, du måste tro mej - jag vet att kalcium har atomnummer 20!

Smaragdalena
Medlem

Snälla Henrik E, det var inte min mening att vara tylen eller nåt. Du har säkert sett alla trådar dör någon skriver att Smaragdalena menar vänster när det står höger och liknande, så jag vet att det är lätt att skriva fel. Jag ville bara inte att Liinnii skulle bli förvirrad.

Liinnii
Medlem

ahaa tror jag förstår lite mer nu. tack!
Det jag menade med minus 4 var när det stod i min bok att varje atom avger två elektroner
-2 -2 = -4
vilket tydligen var helt fel!

Senast redigerat av Liinnii (2016-12-26 11:52)

Smaragdalena
Medlem

Ja, en elektron har laddningen -1, och när en negativ laddning försvinner, får det som är kvar positiv laddning.

Liinnii
Medlem

Kväve, N
Grupp 15
Skal: L
Betyder alltså att det finns 2 elektroner i K &
5 elektroner i L och det resulterar att man skriver kväve, N^(-3) ? smile

Smaragdalena
Medlem

Ja, kväve har 2 elektroner i K-skalet (fullt) och 5 eletroner i L-skalet.

Ja, en kväveatom kan ta upp tre elektroner (så att den får ädelgasstruktur). Den får då laddningen -3 och heter nitridjon.

Men väldigt ofta finns det ingen atom (metall) som "vill" ge ifrån sig elektroner, utan kväveatomer delar elektroner med andra atomer så att det bildas kovalenta bindningar och molekyler.

Senast redigerat av Smaragdalena (2016-12-26 12:12)

Liinnii
Medlem

jahaa okej tack!

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] laddningar på atomer

Sidfot