Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[MA 1/A] geografi, symmetrilinjer
- a15i16
- Medlem
- Registrerad: 2016-04-16
[MA 1/A] geografi, symmetrilinjer
Hej
Jag har två frågor, för det första; kan jag ladda upp en bild på något jag ritat?
fråga två är; vad är sambandet mellan antal hörn i en regelbunden månghörning och antal symmetrilinjer i månghörningen?
Skiljer inte det sig beroende på hur månghörningen ser ut? alla månghörningar har väl inte symmetrilinjer?
tack!
- roland.nilsson
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-11
Re: [MA 1/A] geografi, symmetrilinjer
Angående bilder, se http://www.pluggakuten.se/forumserver/help.php#img
En regelbunden månghörning är en där alla sidor är lika långa, och alla hörnvinklar är lika stora. En liksidig triangel och en kvadrat är exempel. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Regular_polygon Det är handlar alltså inte om vilka månghörningar som helst.
- a15i16
- Medlem
Men finns det något direkt samband mellan antal hörn och antal symmetrilinjer i månghörningen? Gick in på vikipedia och tittade nu men det enda sambandet jag kom fram till var att i åttahörningen fanns det fyra symmetrilinjer. Och i triangeln finns det tre symmetrilinjer. I en kvadrat fyra linjer.
- roland.nilsson
- Medlem
Jadå, det finns faktiskt ett enkelt samband. Du har rätt om triangeln och kvadraten. Åttahörningen har faktiskt åtta symmetrilinjer, titta noga! Om du letar rätt på symmetrilinjer för femhörningen och sexhörningen också så ser du nog hur det hänger ihop.
- a15i16
- Medlem
Tack! Nu är jag med tror jag, det finns alltså lika många symmetrilinjer som det finns hörn på månghörningarna? Från hörn till hörn går det alltså en symmetrilinje?
- roland.nilsson
- Medlem
a15i16 skrev:
Tack! Nu är jag med tror jag, det finns alltså lika många symmetrilinjer som det finns hörn på månghörningarna? Från hörn till hörn går det alltså en symmetrilinje?
Ja, nästan! Det där med hörn-till-hörn stämmer när man har ett jämnt antal hörn. Men hur blir det med udda antal (triangel, femhörning, sjuhörning ... ) ? Rita figurerna!
- a15i16
- Medlem
Jag lyckas inte med sjuhörningen faktiskt.. Visst får man vända och vrida på dem och rita in symmetristreck så länge det ser likadant ut på båda sidor strecken, dvs så länge de båda sidorna speglar varandra?
http://kurssystem.infokomp.se/assets/20 … mmetri.gif
Lyckas du se den linken?
- a15i16
- Medlem
En triangel var inte svårt att få till men just sjuhörningen som var lite ojämn var svårare...
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
I en triangel går inte symmetrilinjerna från hörn till hörn, eller hur? Hur går de? Kan du generalisera det till femhörningen och sjuhörningen?
- a15i16
- Medlem
Jag försöker men vet inte om jag har gjort rätt. men stämmer det att det är lika många symmetrilinjer som det finns hörn på månghörningar?
- a15i16
- Medlem
Nej det stämmer inte ju, en rektangel tex har ju bara två symmetrilinjer..
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
En rektangel är inte en regelbunden månghörning - den har ju sidor av två olika längder. Den här uppgiften handlade bara om regelbundna månghörningar.