Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A]Nuklid -, nukleon -, och atommassa

[FY 1/A]Nuklid -, nukleon -, och atommassa

TB16
Medlem

Registrerad: 2014-11-05

[FY 1/A]Nuklid -, nukleon -, och atommassa

Vad är skillnaden mellan dessa tre? Atommassan innefattar väl elektronernas + kärnans massa, men i så fall vad är skillnaden mellan Nuklid - och nukleonmassa? Är nuklidmassa samma som kärnmassa? (Summan av protonernas och neutronernas massa). Alla dessa olika typer av massor gör mig förvirrad

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [FY 1/A]Nuklid -, nukleon -, och atommassa

Om jag minns rätt så motsvarar nuklidmassan massan hos nukleonerna (protoner + neutroner) samt elektronerna. Atommassan är ett genomsnittligt värde på nuklidmassan hos ett atomslag där man tar med alla naturligt förekommande isotoper.

Kemiteknolog och metallurg

TB16
Medlem

Registrerad: 2014-11-05

Teraeagle skrev:

Om jag minns rätt så motsvarar nuklidmassan massan hos nukleonerna (protoner + neutroner) samt elektronerna. Atommassan är ett genomsnittligt värde på nuklidmassan hos ett atomslag där man tar med alla naturligt förekommande isotoper.

Okej smile Tack för svaret!

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Rättelse: med "alla atomslag" menar jag alla isotoper av ett visst atomslag.

Kemiteknolog och metallurg

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A]Nuklid -, nukleon -, och atommassa

Sidfot