Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF](Friktion)Räkna ut plankans massa

[HSF](Friktion)Räkna ut plankans massa

N86eAL
Medlem

Registrerad: 2015-11-20

[HSF](Friktion)Räkna ut plankans massa

Håller på med en fysikuppgift inom området Friktion, där jag ska räkna ut massan av en planka som står lutad mot en låda. Lyder som följande:

"En planka med massa m och en låda med massa M = 47 kg är i jämvikt enligt figur. Det finns friktion mellan marken och plankan, ej mellan plankan och lådan. Krafterna N1 och N2 verkar på plankan. Räkna med tyngdaccelerationen g = 9,806 m/s2. Kom ihåg att frilägga!"

"Hur stor är plankans massa ifall den är på gränsen till glidning och normalkraften mellan plankan och marken är N1 = 3,30 N, friktionskoefficienten är 0,286, vinkeln är α = 28,2°?"

Vi har suttit i grupp men ej kommit någon vart. Har en precis likadan uppgift där N1 = 3.66, koefficienten = 0.226 och α = 28.5 och där skulle massan bli 0.529kg om man räknade rätt, men ej lyckas gå bakvägen på den för att få fram hur man ska göra.

Jag tror att problemet handlar om att jag ej får ut N2 på ett korrekt sätt. Om nu m = (N1+N2y)/g. Man kan få ut friktionskraften genom N1*koeff, men sen är jag osäker vilken nästa steg blir, om det nu är på rätt sätt man börjat.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSF](Friktion)Räkna ut plankans massa

Utan figur kan vi inte lösa uppgiften. Man måste veta plankans längd, avståndet från markpunkt till lådan och lådans höjd.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF](Friktion)Räkna ut plankans massa

Sidfot