Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Fysik 2 - Hur är kursen?

Teknik314
Medlem

Registrerad: 2014-09-13

Fysik 2 - Hur är kursen?

Ska läsa fysik 2  i åk.2. Men nu undrar jag hur svår/lätt är kursen för er som läst den? Fysik 1  är kul men lite svårt ibland. Antar att fysik 2 är svårare än fysik 1. Ligger bara på ett C.

Vad tyckte du om kursen? Vad läser man mest? Några tips?

Senast redigerat av TeknikPöjke (2015-04-03 03:52)

Sista året på Teknikprogrammet smile

LiliumB
Medlem

Registrerad: 2014-03-07

Re: Fysik 2 - Hur är kursen?

TeknikPöjke skrev:

Ska läsa fysik 2  i åk.2. Men nu undrar jag hur svår/lätt är kursen för er som läst den? Fysik 1  är kul men lite svårt ibland. Antar att fysik 2 är svårare än fysik 1. Ligger bara på ett C.

Oh yeah. It's awsome. Det är nu fysiken börjar bli kul på riktigt.

Blek koffe.

Pastmaster
Medlem

Registrerad: 2012-10-16

Matten håller högre nivå i mattekurserna, så jag tycker du ska absolut läsa fysik 2. Det underlättar om du har läst matte 3c.

Teknik314
Medlem

Kommer läsa fysik 2 samtidigt som matte 3c. Är det som en fördjupad kurs av fysik 1?

Saktmodig
Medlem

Registrerad: 2015-03-29

LiliumB skrev:

TeknikPöjke skrev:

Fysik 1 är mer tillämpad mekanik - eller?

Teknik314
Medlem

Är kursen lika stor som fysik 1? smile

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

TeknikPöjke skrev:

Första träffen på google

http://www.skolverket.se/laroplaner-amn … mp;lang=sv

Saktmodig
Medlem

TeknikPöjke skrev:

Nej, fysik 1 består av 150 poäng och fysik 2 av 100.

Teknik314
Medlem

Jo, läste det. Men var det inte tvärtom först? Att fysik 1 var värd 100 och fysik 150 poäng? Eller misstar jag mig?

Saktmodig
Medlem

TeknikPöjke skrev:

Jo, läste det. Men var det inte tvärtom först? Att fysik 1 var värd 100 och fysik 150 poäng? Eller misstar jag mig?

Jag tror att båda var 100 p. Vad spelar det för roll?

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

TeknikPöjke skrev:

I det gamla systemet var Fysik A värd 100 p och Fysik B värd 150 p. Det kanske är det du tänker på?

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

LiliumB
Medlem

Saktmodig skrev:

LiliumB skrev:

TeknikPöjke skrev:

Jez, that's correct. Fysik 2 är mer..ehm..tänk ljusvågor, elektriska fält och astrofysik. M.a.o. en awsome blandning.

Senast redigerat av LiliumB (2015-04-04 16:28)

Blek koffe.

Saktmodig
Medlem

LiliumB skrev:

Saktmodig skrev:

LiliumB skrev:

Jez, that's correct. Fysik 2 är mer..ehm..tänk ljusvågor, elektriska fält och astrofysik. M.a.o. en awsome blandning.

Tycker mekanik är roligare.

Pastmaster
Medlem

TeknikPöjke skrev:

Det beror på hur man ser kursen. Förutom gamla fysik A har man flyttat över kärnfysik och impulslag och rörelsemängd till fysik 1 för att fylla ut med 50p mer.

Fysik 2 innehåller annars allt som fysik B innehöll och minus impuls/rörelsemängd och kärnfysik. Personligen så tyckte jag inte det var någon större skillnad trots att fysik 2 var en 100p kurs. Impuls/rörelsemängd och kärnfysik var inga särskilda intensiva kapitlen.

Det kommer i princip kännas lika mycket i fysik 2 trots avsaknad av två kapitel. Du kommer ha fullt upp med jämvikt/kraftmoment och kaströrelser. Magnetism och induktion är också lite mer komplex än klassisk ellära från fysik 1. Annars känns de övriga kapitlen som fysik 1. Väldigt lätt att ta till sig.

Teknik314
Medlem

Tack för alla svar! Var lite osäker på om jag skulle valt fysik eller kemi. Ni känns det som jag gjorde rätt val.

Vad tyckte ni var svårast i fysik 2? smile I fysik 1 kändes det mesta ganska simpelt om man förstod det rätt.

Vooby
Medlem

Registrerad: 2013-05-12

Pastmaster skrev:

TeknikPöjke skrev:

Det beror på hur man ser kursen. Förutom gamla fysik A har man flyttat över kärnfysik och impulslag och rörelsemängd till fysik 1 för att fylla ut med 50p mer.

Fysik 2 innehåller annars allt som fysik B innehöll och minus impuls/rörelsemängd och kärnfysik. Personligen så tyckte jag inte det var någon större skillnad trots att fysik 2 var en 100p kurs. Impuls/rörelsemängd och kärnfysik var inga särskilda intensiva kapitlen.

Det kommer i princip kännas lika mycket i fysik 2 trots avsaknad av två kapitel. Du kommer ha fullt upp med jämvikt/kraftmoment och kaströrelser. Magnetism och induktion är också lite mer komplex än klassisk ellära från fysik 1. Annars känns de övriga kapitlen som fysik 1. Väldigt lätt att ta till sig.

jämvikt/kraftmoment och kaströrelser är en mindre del av kursen faktiskt tongue jättelitet kapitel om det i impuls 2 i alla fall

SLG ruling me

Pastmaster
Medlem

TeknikPöjke skrev:

Vad tyckte ni var svårast i fysik 2? smile I fysik 1 kändes det mesta ganska simpelt om man förstod det rätt.

Det är individuellt. Jag tyckte att jag fick kämpa lite med magnetism och induktion. Jag hade lite bekymmer i början med högerhandsregeln för jag hade svårt att veta åt vilket håll strömmen, kraften och flödestätheten gick. När det var tvärtom kunde jag inte ändra riktningen med handen så jag hamnade i en slags "återvändozon". Tog mig säkert ett par försök tills jag kom underfund med riktningarna.

Kraftmoment kommer du få behöva använda triangelsatserna från matte 3c om det gäller hängande skyltar, vindbryggor, osv. Annars är det basic trigonometri från matte 1c du använder i vanliga fall.

Harmonisk svängningsrörelse tar upp lite som behandlar trigonometriska funktioner från matte 4, det är inget svårt. Man behöver inte ens ha läst matte 4 för att förstå principen. Hooks lag, svängningstid och pendel är också basic matte du klarar dig på.

Egentligen är det inte svårare än fysik 1 när jag nu tänker på det. Har du inga bekymmer med högerhandsregeln kommer det bli en enkel resa för dig.

Vooby skrev:

jämvikt/kraftmoment och kaströrelser är en mindre del av kursen faktiskt tongue jättelitet kapitel om det i impuls 2 i alla fall

Jag hade Heureka 2 som hade ett omfattande kapitel om tvådimensionella rörelser. Jämvikt/kraftmoment var relativt kort, ja, men jag tyckte vår lärare gick igenom mer än vad kapitlet hade.

Senast redigerat av Pastmaster (2015-04-05 07:01)

LiliumB
Medlem

Saktmodig skrev:

LiliumB skrev:

Saktmodig skrev:

Tycker mekanik är roligare.

Finns en del mekanik också. Du behöver inte oroa dig smile

Blek koffe.

Teknik314
Medlem

Tack för alla svar ! smile

Sidfot