Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B]Begränsad reaktant

[KE 2/B]Begränsad reaktant

Miss_Remfeld
Medlem

Registrerad: 2009-09-27

[KE 2/B]Begränsad reaktant

Hej!
Jag har fastnat på det här med begränsad reaktant. Jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig att förstå hur jag ska tänka i dessa sammanhang.

Mg + 2Cl --> MgCl2

Om du har 2 mol Mg och 2 mol Cl hur många mol MgCl kan maximalt bildas?
Jag har förstått att molförhållandet är 1:2:1. men hur ska jag tänka för att gå vidare?

2ZnO + C --> 2Zn + CO2

Du har 12 mol ZnO och 4 mol kol. Hur många Zn bildas?
Samma här förhållandet är 2:1:2:1

Tack så mycket på förhand!

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 2/B]Begränsad reaktant

Din första reaktionsformel är fel. Så som du har skrivit den skulle 1 mol magnesiummmetall reagera med 2 mol kloratomer, men cloratomer förekommer inte i naturen - klor atomer parar ihop sig två och två till klormolekyler.

Alltså LaTeX ekvation

Om du har 2 mol magnesium och 2 mol klorgas kommer det att bildas 2 mol magnesiumklorid.
Om du hade haft 2 mol magnesium och 2 mol kloratomer skulle 1 mol magnesium reagera med 2 mol kloratomer så att det bildas 1 mol MgCl2. Då skulle det bli 1 mol magnesium över.

Titta på reaktionsformeln! Den säger att om 2 mol ZnO reagerar med 1 mol C bildas det bl a 2 mol Zn. Hur många mol ZnO kan reagera med 4 mol C? Hur mycket Zn bildas?

Miss_Remfeld
Medlem

Registrerad: 2009-09-27

Hej!

tack för ditt svar! I mitt facit står det så som jag skrivit det. Men jag glömde visst skriva ut , det kanske har en betydelse:

Mg2+ + Cl- --> MgCl2

Jag förstår inte riktigt den med ZnO.. Är det så att endast 2 mol kan reagera med kol? sad

Senast redigerat av Miss_Remfeld (2014-10-23 16:56)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Den reaktionen var något helt annat! Då blir det 1 mol magnesiumjoner som reagerar med 2 mol kloridjoner.LaTeX ekvation, så då stämmer siffrorna du skrev från början. Om du har 2 mol magnesiumjoner och 2 mol kloridjoner, kommer kloridjonerna att ta slut när 1 mol magnesiumjoner har reagerat, så det blir 1 mol magnesiumjoner över.

2 mol ZnO kan reagera med 1 mol C. 4 mol ZnO kan reagera med 2 mol C. 1 mol ZnO kan reagera med ½ mol C. 4 mol ZnO kan reagera med 2 mol C. 8 mol ZnO kan reagera med 4 mol C. Du hade 4 mol kol. Då reagerar kolet med 8 mol ZnO, sedan är kolet slut.

Tänk dig att du skall göra marsipantårtor med en ros i mitten. Om du har 7 tårtor och 4 rosor, räcker det bara till 4 tårtor med ros på.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B]Begränsad reaktant

Sidfot