Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 1/A] Fusion och Fission

Tjenare123456
Medlem

Registrerad: 2013-10-26

[FY 1/A] Fusion och Fission

Tjenare, när man ska räkna ut den frigjorda energin vid fission eller fusion så tar man skillnaden i massa före och efter sönderfallet och sedan använder relativitetsteorin, E=mc^2. Det jag undrar är varför man gör det när bindningsenergin/nukleon ökar. Borde inte en del av den försvunna massan som blivit energi ha gått till till bindningsenergin till nukleonerna? Tacksam för svar.

Tjenare123456
Medlem

Re: [FY 1/A] Fusion och Fission

Ingen?

bebl
Medlem

Registrerad: 2009-04-21

"Det jag undrar är varför man gör det när bindningsenergin/nukleon ökar."

Det man menar är att LaTeX ekvation ökar. Bindningsenergin som är en potentiell energiform är negativ.
När den "ökar" blir den mera negativ. Potential-"gropen" där reaktionsprodukterna "ligger" blir bara djupare.
Energin som har frigords har gått åt till att separera delarna (kinetisk energi) både ordnad
rörelse-energi och oordnad (värme) och eventuellt till exitation av dotterkärnorna och skapande av
lättare elementarpartiklar som utsänts vid sönderfallet.

Tjenare123456
Medlem

bebl skrev:

"Det jag undrar är varför man gör det när bindningsenergin/nukleon ökar."

Det man menar är att LaTeX ekvation ökar. Bindningsenergin som är en potentiell energiform är negativ.
När den "ökar" blir den mera negativ. Potential-"gropen" där reaktionsprodukterna "ligger" blir bara djupare.
Energin som har frigords har gått åt till att separera delarna (kinetisk energi) både ordnad
rörelse-energi och oordnad (värme) och eventuellt till exitation av dotterkärnorna och skapande av
lättare elementarpartiklar som utsänts vid sönderfallet.

Förstår inte riktigt vad du menar. Såhär menar jag:

Om vi har en kärna med massan M(1) som sönderfaller till M(2). För att räkna ut energin som övergår till rörelseenergi hos partikeln/larna så tar man E=M(1)-M(2)*c^2. Men jag förstår inte riktigt varför man inte gör såhär: E=M(1)-M(2)*c^2-(deltaE(bindningsenergi)*antal nukleoner) ,tänker troligen helt fel men vet inte hur.

Sidfot