0 svar
26 visningar
AbouAli87 136
Postad: 5 maj 20:48

Rapport

Hej !

Har skrivit en rapport om min råttebil och skulle vilja att ni betygsätter den utifrån denna matrisen:

Rapport

För E:

1. skriftliga biten följer mallen.

2. Eleven visar att den arbetat utifrån den tekniska utvecklingsprocessen problemidentifiering, ide, planering, konstruktion, utprovning och modifiering.

3. Eleven  visar hur konstruktionen är uppbyggd med hjälp av egen skiss, ritning eller liknande stöd. 

För C: 

1. Eleven visar att den dragit korrekta slutsatser kring bilens konstruktion utifrån några av de begrepp som beskrivs i häftet.

2. Eleven visar att de förbättrat konstruktionen pga upptäckta brister/ felaktigheter i konstruktionen. 

För A:

3. en ritning med majoriteten av måtten på bilen.

1. Eleven visar att den dragit korrekta slutsatser kring bilens konstruktion utifrån de begrepp som beskrivs i häftet.

2. eleven visar att den reflekterat över, bedömt och värderat konsekvenserna av olika teknikval.

3. en noggrann ritning av bilen. 

Obs(Ritning finns i en annan tråd) Här är orden som skulle vara med: Mekanism. Kraft. Hävstång, Fjäder. Friktion, Hjul, Utväxling, Mekanikens gyllene regel  

Själva texten:  

Mitt papper om bilen.

Namn: X

Klass: 9C

 

Materialval:

Jag/ vi har valt, träblock, rundstavar .musfälla.cd-skivor. små hjul av plast.sugrör.tejp och ett tunt rep  till material att bygga vår bil  

Fyrkantstav: 

Jag har valt att använda mig av fyrkant stavar för att skapa en stadig och stark struktur till min bil. Genom att använda fyrkant stavar som huvudmaterial kan jag vara säker på att min bil kommer att kunna hantera olika utmaningar utan att göra mig besviken.Deras hållbarhet och motståndskraft att gör min bil kan fungera pålitligt under lång tid utan behov av att alltid reparera den. fyrkant stavar är också enkla att arbeta med.

Rundstavar:  

Jag har valt att använda rundstavar som en del av min bil, både som hävstång och för att hålla hjulen på plats från båda sidorna för att rulla bilen. Rundstavarnas form är avgörande för att säkerställa att hjulen kan rotera jämnt och smidigt. Genom att använda rundstavar som hävstång skapar jag en effektiv mekanism där bilen kan dra nytta av hävarmsprincipen för att maximera kraften och avståndet den kan åka. Rundstavens form fungera som en stabil och pålitlig hävstång, vilket gör att min bil kan uppnå långa körsträckor. 

Musfälla:   

För att få bilen att åka framåt så behövs någon typ av kraftkälla och att då välja en musfälla som kraftkälla för bilen är ett bra val av flera skäl. För det första kan musfällor vara kraftfulla och effektiva för att lagra och frigöra energi. När en musfälla spänns, lagrar den energi i form av fjäderenergi, vilket kan omvandlas till rörelseenergi när den utlöses.En av de fördelar en musfälla erbjuder är en jämn utväxling. Detta beror på att när fjädern spänns, lagrar den en mängd energi som frigörs när musfällan utlöses.

Cd-skivor: 

För det första gör CD-skivors släta yta att bilen kan rotera smidigt över olika ytor utan att skapa onödig friktion.För det andra är CD-skivor tillverkade av material som är hållbara och tåliga. De kan klara av att rotera under lång tid utan att förlora sin form eller funktion. Detta innebär att min bil kommer att kunna rulla långa sträckor med lite slitage på hjulen.

Små Hjul av plast:   

Genom att använda små hjul av plast för att koppla samman CD-skivorna och rundstavarna skapar jag en bil som är både effektiv och stabil. De små hjulen tillåter CD-skivorna att rotera jämnt och smidigt runt rundstaven. Kombinationen av CD-skivor och små hjul av plast ger också fördelen att skapa ett stadigare hjulsystem för bilen. 

Sugrör: 

sugrör gör att det blir mindre friktion mellan bilen och rundstaven som har kontroll över hjulen och det gör att bilen åker smidigare och längre utan några störtningar för att då fungera sugröret som en glidyta mellan bilen och rundstaven

Tejp: 

Jag använde tejp för att sätta fast den tunna tråden på hävarmen för att kunna justera det när jag vill. Jag hade kunnat att välja lim men det finns en konsekvens som gör att det sitter riktigt hårt fast och är inte lika justeringsbar som med tejp

Ett tunt tråd : 

För att kunna få bilen att rulla fram så behöver jag ha något som hjälper hävarmen att rulla på hjulen och då valde jag ett tunt tråd eftersom den är tunt och dess uthållighet och styrka gör den till en perfekt kombination med hävarmen som kommer få bilen att rulla fram smidigt.

Konstruktionsval:

Bilens struktur:

Jag valde att bygga en kort och bred bil eftersom det minskar luftmotståndet och gör att min bil kan åka smidigt och snabbt genom luften. Den korta och breda designen gör att bilen kan röra sig utan att stanna av luftmotståndet, vilket resulterar i en effektiv och snabb körning. Dessutom är den enkla strukturen hos den korta och breda bilen snabbare och enklare att bygga, vilket sparar tid för mig.

Hävarm:

Jag valde att bygga en lång hävarm för att få min bil att gå ett längre avstånd med lite fart. Genom att ha en lång hävarm kan jag använda  mig av fjäderns kraft under längre tid, vilket gör att bilen får en jämn och stabil rörelse. Med en lång hävarm kan jag få bilens körsträcka att bli längre och det  förlänger den tid det tar för fjädern att få bort sin energi. Å andra sidan, om jag hade använt en kort hävarm, skulle all kraft från fjädern användas på en gång, vilket gör att det gör kortare sträcka men med snabbare rörelse. 

Förbättringar:

Efter att jag byggt klart och testat min bil gjorde jag följande förändringar, 

Först märkte jag att det nuvarande repet som användes för att dra bilen hade en dålig  effekt på bilens presentation. Det korta repet orsakade att min bil rullade tillbaka en liten bit efter att den hade stannat. För att förändra detta bytte jag ut det korta repet mot ett längre så att min bil kunde åka längre utan att rulla tillbaka i onödan

Sen  flyttade jag repet från mitten av rundstaven till en position vid sidan av hjulen. Detta beslut tog jag på efter att jag såg att placeringen av repet i mitten av rundstaven minskade kraften på min bil jämfört med när repet var placerat på sidan.

En annan förändring jag gjorde var att ersätta limpistolen med tejp vid hävarmen. Användningen av limpistolen ledde till skador på hävarmen och onödig vikt lagts till min bil. Genom att använda tejp istället kunde jag minska vikten på hävarmen och göra repet på den justeringsbar 

Slutligen observerade jag att det fanns mycket friktion mellan lagerbocken och rundstaven, vilket hindrade min bils rörelse. För att minska friktionen använde jag sugrör som en smörjande yta för att möjliggöra en smidigare rörelse. Denna åtgärd resulterade i att min bil kunde åka ytterligare 3 meter, vilket visar på betydelsen av att minimera friktionen för att optimera prestanda. 

Svara Avbryt
Close